07 November 2010

Halloween, Valentine, Meletakkan Kalung Bunga di Tugu Negara Sama Sahaja

Salam...
Hari ni dalam HarianMetro tunjuk artis "popular" Fasha Sandha dan beberapa rakannya menyambut Halloween pada 31Oktober lalu. Tak kira la Fasha Sandha ke sape tapi masih ada orang Islam yang sambut lagi perayaan macam tu. Bukan halloween jar Valentine Day pun masih ada lagi yang sambut walaupun berkali kali perkara ni diterangkan.
  1. Baca Hukum Menyambut Halloween
  2. Baca Hukum Meyambut Valentine atau Majlis Fatwa
  3. Baca ni Juga Hukum Meletakkan Kalung Bunga di Tugu Negara 
  4. Dan 1 lagi "pendedahan aurat adalah berdosa" 
Zaman IT serba canggih ni tak leh la kata tak tahu pun ianya haram atau salah dari segi hukum. Boleh dikatakan apa sahaja persoalan baik kecil dan besar kini ada jawapanya semua di hujung jari tau. Nak atau tak nak sahaja.  Mesej ni untuk semua termasuk diri Lanun jugak.

Lanunsepet : Lanun benci bila ada orang backup orang buat perkara maksiat. Jenayah dan Maksiat sama la wehh. Dan janganlah buat ayat " Hal peribadi siapalah kita nak nyibuk ". Kita mesti tegur jangan sesekali redha! . Paling tidak benci perbuatan tu. 

Hadis dari Abi Said Al-Khudri yang bermaksud : “Rasulullah saw telah bersabda : Barang siapa di antara kamu yang melihat akan kemungkaran, maka hendaklah ia mengubahnya dengan tangannya (kuasa dan perbuatan). Jika sekiranya ia tiada berkuasa, maka hendaklah ia mengubahnya dengan lidahnya (tegur guna lisan). Maka sekiranya ia tiada juga berkuasa, maka hendaklah ia mengubahnya dengan hatinya (tidak redha dengan perlakuan maksiat tersebut). Dan yang demikian itu (iaitu mengubah dengan hatinya) adalah selemah-lemahnya iman.” (Riwayat Oleh Muslim).
Blog Widget by LinkWithin

1 komen disini yer..:

suffer8zine said...

adess, ni la bila dah terikut2 ngn budaya n cara hidup agama lain

Terkini : Enter