20 November 2011

Bukti Pemahaman Islam Di Malaysia Yang Masih Rendah

Salam...
Lanun terpanggil untuk komen pertandingan Bornean Beauties yang Lanun baca sebelum ni dalam surat khabar Borneo Post. Awal awal lagi dah Lanun perasan ada peserta dikalangan orang Islam. Lanun terfikir, adakah pihak JAIS ( Jabatan Agama Islam Sarawak ) tak tegur merekah kah?

Bila Lanun baca surat khabar hari ini. Terbukti JAIS sudah menjalankan tanggungjawabnya menegur dan menasihat. Tapi apakan daya penguatkuasaan yang mungkin tak berpihak pada JAIS menyebabkan tidak banyak JAIS boleh lakukan. Syabas JAIS kerana prihatin terhadap perbuatan maksiat ini.

Apa yang Lanun bimbangkan adalah apa yang di ucapkan oleh 5 peserta islam dalam ratu cantik borneo itu. Antara kata kata mereka

Natasha berkata, dia tidak melakukan sebarang kesalahan walaupun ada pihak kurang senang dengan pembabitannya dalam pertandingan itu.

“Kami membuat keputusan untuk tidak menarik diri selepas mengambil kira latihan dilakukan sebelum malam kemuncak. Adalah satu kerugian jika saya tidak menyertai selepas bersemuka dengan pegawai Jais semalam (kelmarin),” katanya sebaik diumumkan pemenang tempat keempat.

Katanya, walaupun sekadar meriah tempat keempat, dia masih berbangga selain mahu membuktikan kepada orang ramai bahawa pertandingan ini bukan satu kesalahan.

“Kami tidak melanggar undang-undang walaupun ada antara mereka tidak menyukai penampilan kami pada pertandingan kali ini,” katanya.

Jelas disini pemahaman mereka tentang hukum hakam dalam agama Islam. Bagaimana dengan pemerintah? apa respon mereka? JAIS sudah jalankan tanggungjawabnya. Tak guna kalau kita mengaku selama memperjuangkan Islam tapi ada lagi perkara sebegini berlaku dalam Malaysia.

Blog Widget by LinkWithin

2 komen disini yer..:

azza hana said...

perlukan banyak penglibatan kebanyakan orang disini..kena lebih kental..dan ubah mind setting..

Gemscool said...

terima kasih artikelnya bagusnya