29 July 2009

Satu Telur Lipas... Braper ekor Anak?


Salam...

Selamat datang ke Lanun National Geographic..he3... hari ni kiter nak borak pasal lipas... Serangga yang hidup ni kawasan2lembab dan kotor..

Semua tahu lipas ni serangga yang bertelur..korang mesti penah tgk telur dier yang macam kacang tu... elok2...jgn picit ngan tangan...kalu pecah melekat bau busuk kat tgn korang...

Sekarang cuba teka...dalam telur yang kecik tu brapa ekor anak dia?? Nak tau?
Sila Klik Baca Sepenuhnya.... Klik ler...




Apa kata sejarah pasal lipas...?

Sesetengah tulisan terawal berkaitan dengan lipas menggalakkan ia digunakan sebagai ubat. Pedanius Dioscorides (1st century), Kamal al-Din al-Damiri dan Abu Hanifa ad-Dainuri (abad ke-9) semuanya menawarkan ubat yang mencadangkan ia digiling dengan minyak atau direbus. Senarai penyakit termasuk sakit telinga, luka dan "masaalah peranakan gynecological."

Lipas turut menyumbang kepada industri pengawalan serangga perosak yang bernilai jutaan ringgit, tetapi masih gagal menghapuskan lipas sepenuhnya.

LANUN : Haa... Byk kan anak lipas tu... hapuskan ..cepat...!!





Blog Widget by LinkWithin

6 komen disini yer..:

chekZu said...

Subhanallah..byknye..ape kate goreng n celup ngan madu je..hahaha..bleh jd bisnes!

CoKLaT uNGu said...

haha..chekzu tolong wt bisnes tu dulu..kalo laku,..baru kitorang polo..ok??hehe

Anonymous said...

ewah2... sape nak bisnes lipas nie... bankrap la kalu niaga nie...

imranz said...

bgus gak tuu..sedap tuu...tp aku rasa kalau letak dlm ABC lg best kot..

CoKLaT uNGu said...

hahaha..suke hati jer Brader Imran nak ltak dlm ABC..nak try ke?? nak tolong order ABC plus telur lipas spessell untuk brader Imran..

LaNuNsepet said...

ABC lipas satu... eh3... dua2.. coklat ungu nak jugak katenyer...he3