09 April 2011

Tingkatkan Trafik Blog Anda Dengan Yahoo Buzz

PENGUMUMAN - Yahoo Buzz Di Tutup Oleh Yahoo bermula 20 April 2011

Dari Yahoo Answer : Yahoo Buzz was stopped on 21st April 2011. There was a little notice given but no reasons as to why, except 'staffing numbers'. Presumably, they are making redundancies. On the forum before it closed there was a lot of conjecture as to why this was happening such as:::;1. Certain people in government didn't like the criticism directed their way. 2. Some on Buzz were going a bit over the top with their comments and it was getting quite heated at times. It could have been handled better and people could have been informed properly instead of having to search around for an answer. I myself emailed Yahoo and eventually received an answer, but it was not very comprehensive and didn't go into much detail.

Sayang betul tak dapat guna servis Yahoo Buzz ni, yang tinggal hanya Yahoo Buzz Log. Nak submit memang tak boleh dah Harap Maklum.


Salam...
Dah lama rasanya Lanun tak share ilmu berkaitan blogging ni. Jadi hari ni Lanun ingin share kan satu lagi tips yang Lanun lihat berkesan pada trafik blog Lanun sendiri. Apa yang Lanun nak cerita kat sini Lanun dah try dan terbukti InsyaAllah. Korang boleh cuba dan lihat hasilnya bagaimana.

Pengenalan?
Yahoo Buzz, pernah dengar? biasa guna? ianya adalah satu medium untuk internet user submit story yang dieorg minat dan ingin kongsikan pada yang lain. Ianya sama seperti Digg, Delicious, Innit Nuffnang, Im curtain, My Ebuzz dan yang sewaktu dengannya.

Kelebihan?
Tapi apa kelebihannya berbanding laman web yang lebih kurang fungsinya tu? Kelebihanya ialah ia berada di bawah Yahoo sendiri, jadi secara logiknya apa yang Lanun faham Yahoo Buzz akan memberi sedikit sebanyak pengaruh pada hasil carian Yahoo Search Engine. Pastilah dia akan utamakan Yahoo Buzz kan? salah satu service company diaorang. Pastinya ia percuma!

Bagaimana ia berfungsi?
Seperti laman web yang lain, apabila kita submit artikel kita di Yahoo Buzz ini secara automatik kita akan menambah backlink blog post kita. Backlink ini sangat penting untuk trafik dan ianya elemen penting bagi SEO itu sendiri.

Gambar di bawah ni menunjukkan YahooBuzz yang Lanun baru sahaja 1, 2 hari gunakan dah mampu tersenarai sebagai 10 Referring Site tertinggi dengan cepat [ maksud : Lamanweb asal yang bawa visitor ke blog kita ]. Ini memberi semangat pada Lanun untuk berkongsi ilmu ini bersama dengan blogger yang lain.
Gambar dari Blogspot Stats for Lanunsepet

Cara nak guna servis Yahoo Buzz?
1. Buka www.buzz.yahoo.com
2. Sign In
3. Klik Submit pada menu sebelah kanan
4. Paste URL post yang anda ingin submit
5. Klik Preview
6. Lengkapkan maklumat yang diminta
7. Klik Submit

Done! Siap dah, Post tu akan disubmit ke database Yahoo Buzz dan bersedia untuk menjadi hasil carian pengguna internet yang mencari artikel berkaitan dengan post itu. Lanun harap dengan perkongsian ini akan menambahkan lagi ilmu kita disamping meningkatkan trafik ke blog anda semua. Sekian...Tq sudi membaca.
Blog Widget by LinkWithin

6 komen disini yer..:

temuntirung said...

wah dah try
terima kasih ya :D

Travelog.my said...

wah..yahoo pun dah ada buzz. sama mcm google buzz tu. tq bg tip ni bro

aque said...

wah menarik. nak kene try nie... thanks for de share tau2...

jemarioren said...

ye akak dah buat. tkasih! suke...

Iza said...

Puas ku mencari submit tp tak jumpa....

LaNuNsepet said...

mmg tak jumpa dah, sejak 21 April 2011 baru baru ini Yahoo Buzz telah diberhentikan servisnya oleh YAHOO..

kenapa? tak diketahui. Hanya tinggal yahoo buzz log n takleh submit dah.

harap maklum, tak dapat la nak guna dah servis tu, memang bagus..sayang seribu kali sayang.