24 January 2010

Di Siksa : Bila Manusia Lebih Binatang Dari Binatang.....

Salam...
Korang sihat? c.u lak? sihat? he3.. Kali ni Lanun nak share satu cerita berkaitan satu hidangan yang cukup terkenal di France/Perancis "Foie Gras". Foie Gras bermaksud "hati berlemak"( fat liver) , hidangan yang kontroversi dan mewah.

Apa yang kontroversi makanan ni bagaimana nak dapat Foie Gras ni? memang  bahan utama dari hati angsa, tapi hati angsa yang diperoleh dari angsa yang di “paksa” makan secara berlebihan setiap harinya agar hatinya berubah menjadi hati berlemak akibat menderita penyakit “hati berlemak” (fatty liver). angsa akan dipaksa makan sehingga menderita dan hatinya tu lah yang digunakn untuk dimasak. Oh! manusia kamu memang melampaui batas!!

[DIBAWAH : TENGOK GAMBAR ANGSA DIPAKSA/ DISEKSA SEMI HIDANGAN MANUSIA]

Makanan Mewah yang lazat.. ape cerita disebaliknya??? 


Hati angsa yang diperoleh dari angsa yang di “paksa” makan secara berlebihan setiap harinya agar hatinya berubah menjadi hati berlemak akibat menderita penyakit “hati berlemak” (fatty liver).

 
Semua perlakuan kejam oleh sekelompok manusia ini hanya untuk memperoleh hati angsa yang indah berwarna putih dan lebih besar dari yang normal. Gambar sebelah kiri adalah hati angsa berwarna putih yang besarnya di atas normal akibat angsa diberi makan secara berlebihan secara paksa, sedangkan gambar sebelah kanan (warna coklat) adalah hati angsa yang normal.



Mereka dipegang dengan kejam, dipaksa menelan makanan walaupun mereka menolaknya. cerobong makanan dicucuk ke tekak mereka untuk menyumbat makanan. betapa malang makhluk Allah yang tidak berdosa ni.


Sangkar Durjana buatan manusia si kejam, Sangkar ni dibuat memaksa angsa tak dapat memusingkan badannya maupun melangkah. Kakinya menjadi bengkak kerana setiap hari mereka terpaksa berdiri. Angsa-angsa ini tidak ada kesempatan untuk tidur karena lehernya berulang kali dipegang untuk di “paksa” makan.


Seorang pekerja sedang memassukkan cerobong makanan, dicucuk ke dalam tekak angsa untuk memaksa makann masuk kedalam tubuh angsa. Kelihatan angsa lain ketakutan pada manusia yang melampau batas ini. Apa perasaan anda jika anda menunggu giliran diperlakuakan sedemiakian??

 

Ditindih &  Dipaksa... Kenapa binatang ini diperlakukan sedemiakian sedangkan ia sudah sempurna dicipta Allah untuk kita menggunakannya.. Dipaksa dan dipaksa sehinnga mereka sakit dan ada yang mati.




Dipaksa penuh kejam menelan setiap makanan dari mesin. Bayangkan kita memahami ape kata angsa tu?



Tersiksa... menderita...demi sepinggan juadah manusia..Mereka yang masih bertahan hidup, menderita penyakit radang usus sehingga mudah terjadi pendarahan yang keluar bersama kotorannya. Tidak hanya penderitaan mulut luka, tenggorokkan luka, perut kesakitan, kaki bengkak, tidak tidur, tak dapat bergerak, mereka juga tak dapat hidup bebas untuk melihat langit atau sungai.


Mereka dipaksa makan sampai mati atau mereka mati karena tak sanggup menahan penderitaan ini. Lihatlah mulut mereka penuh dengan makanan!!!



Lanun : Kerana ke kreatifan manusia, kita mencipta hidangan yang menyiksa angsa tu sampai mati. Hidangan ni memamng kontroversi dan menjadi pertikaian banyak pihak ikuti lebih banyak maklumat di Wikipedia (Foie Gras On Wikipedia) mengenai isu ini.

Kat malaysia ada ke makanan ni? mungkin ade kat french restoran kot kan.. Tapi cuba kalu kita tahu benda ni mesti la tak sampai hati nak makan, hu3.. memang kejam sangat. Kalu kerja situ pun tak sampai hati woo..

Allah SWT dah create angsa tu sempurna dah, tapi kita tak puas hati??? Nak lebih... Nak lagi.. Tak pernah Puas!! . ingat tak kisah dongeng angsa bertelur emas, cam ni la  citernyer.. tak puas dengan hati angsa  normal tu nak hati yang lebih sedap sampai sanggup bunuh makhluk Allah tu.




* Back To Halaman Utama *

Blog Widget by LinkWithin

27 komen disini yer..:

just call me uncle said...

aaduhh sedih uncle tgk itik yang tak berdosa diperlakukan sebegitu kejam..nice entry!

sharamli said...

...nak makan p0n xsanggup..

fareast said...

Astaghfirullah..zalim gle mnusia2 durjana neyh..ya Allah..mne ilangnye akal yg dibekalkan kpd mnusia2 nie sume..

LaNuNsepet said...

Allah SWT dah create angsa tu sempurna dah, tapi kita tak puas hati??? Nak lebih... Nak lagi.. Tak pernah Puas!! . ingat tak kisah dongeng angsa bertelur emas, cam ni la citernyer.. tak puas dengan hati angsa normal tu nak hati yang lebih sedap sampai sanggup bunuh makhluk Allah tu.

Dak Wan said...

Perancis dengan tamadun nya.... Ermm. Orang Islam memang ditegah menyiksa binatang.

nisa said...

sedih sangat. menitis air mata ni ha.. takpe, Allah itu maha mengetahui. angsa2 tesebut tak bed0sa pun. kesian sangat, sem0ga nacib angsa2 tesebut akan terbela 1 hari nanti. amin

Zikr the Jalanan Sepi Perantau said...

ya ALLAH...apa nak jadi nie..kesiannya..

farenova said...

huhuhuhuhuhu... rasa nak nanges...sian angsa tuuuuuuuuuuuuu..kejamnye dieorang ni.......

testing said...

testing comment

chekZu said...

astaghfirullahhalazim..kejam!!!

CoKLaT uNGu said...

nk mkn pun x sggup......

LaNuNsepet said...

hu3... kejam kan... rupe2nyer kan c.u, bende dah diamalkan sejak 2500 BC lagi.. cube rujuk wikipedia tu 4 more info.

❤ ~ * cik aidacomei * ~ ❤ said...

pening la kepale tengok angsa tu kene seksa macam tu
kesian sangat..
org yang buat tu sangat kejam..zalim..

aien~ said...

eee yaks! tlgla da abis ka ikan,ayam,sayur2 dlm dnia ni? smpai
bnatang yg xtpkir dek pkiran diorg na mkn? plek2~

PEJUANG KESENIAN EXTREME said...

X berperikemanusian betul...otak letak kat lutut....

xox `Lyng` xox said...

this is so freaking cruel. sigh.

hBz said...

gila. tak terkata beb.memang robot mangkuk ni

SuRayA^i. said...

sedih gile..

CoKLaT uNGu said...

ape laa diorg sanggup wat angsa cm tu kan.. hinggakan angsa yg slama ni pantang jmpe org jer nak kejar..skrg da jd takut pulak ngan manusia...

LaNuNsepet said...

Cuba bayangkan kita dipegang...dipaksa telan nasi melebihi kemampuan kiter.. nasik tu disumbat2 dalm mulut kita samapi kita taknak pun dia tetap bagi..

pastu kite jadi gemuk, sakit, pendarahan, luka, takleh tido, takleh bergerak, hati kita mula jadi bengkak..

pastu kiter disembelih.. kita mati dalam penderitaan.. hati kita sedap dieorg makan...

joe said...

damn... so cruel

نورازريناابوحيري said...

jahatnye manusia..... kitekan khalifah kat bumi allah ni. kenapa nak zalimi hidupan yng lemah???? jahat sgt2.... kejam..

Anonymous said...

masyaAllah..mentang2la angsa tu makhluk yg lebih lemah drpd diorg..sanggup buat cmtu..sg2 kejam

pelangi_pink ツ said...

yewwwww~~~ mmg J****** lah!
X sanggup nak tgok dh.
Manusia skrg mmg tak berperikemanusiaan langsung dah.
Mcm yg terjadi pd kucing sy. ;(

LaNuNsepet said...

takda perasaan belas kasihan, org kejer sini mesti jiwa kering.. tak pun pekak.. xdgr jeritan angsa2 tu...

sedih tgk..

ape jd pd kucing cik pelangi pink?

author faethal said...

Hmmmm....
Macam pernah baca artikel ini,
Tapi di mana ya?...hehehe..

Anonymous said...

setan punya manusia yg buat keje ni...x leh nak byg la kalau bnda tu wat kat kita.....