22 January 2010

Cara Awak Tutup Aurat Tu Salah.... :-)

Salam..
Terdetik di hati Lanun untuk menyampaikan sedikit pesanan atau peringatan bagi kaum hawa yang bergelar muslimah berkenaan dengan aurat ni. Lanun cuba cari isi yang lengkap berkaitan masalah aurat ni, dan  alhamdulillah, Lanun dapat banyak info dr satu forum Portal Komuniti Muslimah Hanan,  Penulis ini telah merujuk pada website Ustaz Zaharuddin.

Antara penjelasan yang diberikan oleh ustaz, penulis paparkan di bawah. Sama-sama lah kita renungkan dan ambil iktibar serta perbaiki amalan diri kita.


KESILAPAN KERAP WANITA TENTANG AURAT

Di manakah kesilapan penutupan aurat wanita hari ini ?. Jawabnya seperti berikut :-

KESALAHAN PERTAMA :
Aurat itu adalah memakai tudung sahaja.

KESALAHAN KEDUA :
Bertudung tetapi ber‘T-Shirt' berlengan pendek.

KESALAHAN KETIGA :
Bertudung tetapi baju kebarungnya terbelah kainnya.

KESALAHAN KEEMPAT :
Bertudung tetapi bajunya sendat, sempit dan nipis lalu memaparkan bentuk kawasan-kawasan mudah ‘menggoda'.

KESALAHAN KELIMA :
Bertudung tetapi amat longgar dan menayangkan jambul dan hujung rambutnya.

KESALAHAN KEENAM :
Bertudung tetapi hanya memakainya di pejabat sahaja. Tidak di sekitar rumah, pasaraya dan sebagainya.

KESALAHAN KETUJUH :
Bertudung tetapi tudungnya dilempar ke belakang leher, maka terdedahlah dadanya dari ditutupi kain tudung.

KESALAHAN KELAPAN :
Bertudung tetapi dengan tudung yang amat nipis sehingga boleh diihat sanggul, leher, tengkuk dan dadanya.

Lanun : Terimakasih kepada penulis asal.. teguran ni untuk adik/saudara2 n diri lanun juga.. :-)

Artikel penuh Beserta Dalil.. KLIK SINI (Portal Komuniti Muslimah)
Sumber : abidah_21 (http://bidmie-21.blogspot.com/)


Blog Widget by LinkWithin

19 komen disini yer..:

||Cik Aida|| said...

time kaseh le for diz info.. insya ALLAH akan berubah untuk lebih baik

LaNuNsepet said...

Alhamdulillah.. :-) lanun buat pun artikel ni untuk saudara2 lanun kat luar sane.. lanun pun byk kelemahan, same2 kiter berubah.

blueCITY said...

salam

bagus dan kuatlah anda kalau anda mampu menegur . kan remaj2 dan mak2 dara zaman la nih bertudung tapi tak menutup aurat.

mampukan anda sebagai lelaki nak menegur mak2, kakak2, adik2 perempuan, aweks, isteri, tunang juga kwan2 anda?

hmmmmmmmmmmmm

Deco [MisS N] said...

benar lagi betul fakta di atas..actually aku dah pernah terbaca portal tuh & ia sangat2 membantu to be better muslimah..

LaNuNsepet said...

bluecity : kdg2 tegur direct bukan sume boleh. lanun pernah try..tak senang, n kdg2 leh bwk masam muka lak. Tapi blog n penulisan adalah satu cara nak tegur..mgkn pas bc, leh masuk ke hati dier, semoga same2 kiter dpt hidayah..

salah satu usaha.. :-)

deco miss n : sy pun jar jumpa portal tu.. he3.. kdg kopi paste jer..untuk sebar2kan..

Hamiza said...

salam..sy org baru kt sini..

Kalau pasal bab tutup aurat sy mmg sokong artikel ni..
masalahnya org skrg ni tudung bukan niat nk tutup aurat lagi dh tp ikut fesyen n trend..bila kita tegur dia boleh jwp gini.."kubur masing2..ko sebok pehal"mak bapak aku x kesah pun..hmmm..

Saper nk disalahkn..

selalu bertaubat dn muhasabah diri..
(hamiza)

pak dogol said...

salam lanun..

pak dogol nak soksek sikit boleh ke?

aurat dan penutupannya secara istilah syarak ialah seperti apa yang tergambar di atas..

tetapi secara universalnya adalah malu..

maka haruslah kita bijak menutub malu dan aib kita di khalayak ramai..

kerana setiap inci yang ada pada diri kita adalah aurat..

samada dari segi zahir mahupun batinnya..

oleh itu maka penutupan aurat ini tidak seharusnya hanya dipandang kepada kaum Hawa sahaja malahan kaum Adam juga tidak terkecuali..

muehehe..

LaNuNsepet said...

yeah... pak dogol tq..setuju sgt..
nnt nak buh yang lelaki lak.. he3..

CoKLaT uNGu said...

tq lanun..good article....
:-)

LaNuNsepet said...

same2.. coklatungu.. lame coklatungu tak komen... :-) slalu la dtg k..

liyanaKim said...

thanx atas info anda

LaNuNsepet said...

samae2.. :-)

NanaBee ❤ said...

sy suke bab aurat2 nie . sy stuju sgt and sbb tu gk sy dlm usaha utk berubah . insyaAllah :)

p/s : thanks sbb saling mengingatkan ^^

LaNuNsepet said...

same2.. :-) suke sgt dgr... :-)

Anonymous said...

salam..
nk tny pendapat lanun,mcm mane kalau seorg perempuan tu berpura-pura disebalik hijab yg dipakai??contohnye die masih melakukan zina yg mereka slalo kate 'ringan2'??

LaNuNsepet said...

waalaikumussalam... :-)

tq anonymous sbb komen..pendapt lanun yg kurang ilmu..he3

zina satu dosa..ringan2 sekalipun tetap satu dosa. kalu seorang yg alim sekalipun melakukan perkara maksiat, tetaplah berdosa. Tak kira ia berhijab,berkopiah, atau tak pki kopiah atau tak pki hijab.


hijab adalah wajib.. same lah dgn tuntutan solat.. same dgn tuntutan wajib yg lain..puasa zakat dll yg wajib. meniggalkan nya juga same dosa mcm meninggalkan suruhan wajib yg lain.

kalau lah seorang pki hijab tu sebab ikut2..tanpa tau jaga adab nyer sebagai muslimah.. maka berdosa la jugak, hilg lar hikmah sebenar memakai hijab demi nak jaga maruah die sebagai wanita muslimah..

ramai org kaitkan isu maksiat dr kalangan org bertudung.. dengan ayat ni.. "ala pki tudg labuh pun wat matsiat.." "pki tudung pun takleh percaye" "same2 jer tudg labuh pun buat jugak" hmm.. mereka bukan maksum kan.. jadi adillah kiter bile buat penilaian..

plis pliss plis...he3 jgn pasal kite nampak satu titik kotor kiter salahkan semua.. psl setitk nila rosak susu semuanya.. Sesungguhnya org yang berhijab n bertudung sempuna/ yakni memnutup aurat dengan sempurna lebih baik akhlak nya dari yang tidak menutup aurat..

kerana dia dah jalankan satu tggjwb yg wajib sebagai hamba Allah..
igt...tutup aurat wajib..

tp yg jadik hari ni..bertudung.. tapi tak tutup aurat.. tudung untuk g kelas jar, tudg bile ade majlis rasmi jar.. hmmm padahal yg sebenarnya perlu alar pki bile ade yg bukan mahram kan.

sekarang rmi bertudung mcm2 stail.. yg tu yg ni.. sehingga kiter kate dier busana muslimah.. tp realitinya dedah aurat.. cube rujuk gmbr di atas tu. jd kiter WAJIB ikut cara yg betull , tuntutan aurat wajib ..seperti solat jugak...
ia tak lain... bukan sunat atau makruh.. tp wajib..


tutuplah aurat... tak perlu berpurdah atau ape2.. yg penting ia tak menerupai seperti gambar di ats..analisa kesilapan aurat yg kiter lakukan...kalu tak buat seperti gambar tu.. betullah anda dijalan aurat yg betul..

sekali lg.. berpura2 tu memag tak boleh.. berdoa tetap berdosa..malu lanun kalu org berhijab buat maksiat gak.. org nonmuslim perhati kite, dan dier aakan judge agama kiter.. tp kiter jgn hukum semua, kerana 1 org k..

:-)

bile tutup aurat nampak cantik sgt n sopan.. lelaki suka yg sopan sebenarnya.. menutup aurat juga melambangkan kesopanan.

LaNuNsepet said...

ade error typo sket.. ****berdosa tetap berdosa..

org bertudung labuh :-) pun kena akhlak.. yg tak tutup aurat tutuplah n jagalah akhlak..

hayati maksud sebenar disuruh menutup aurat.. :-)

kerna anda begitu berharga.. he3

chekZu said...

xtau la komen ni ade kaitan atau x..
dlu ade sorg ustaz ni bercerita..dia tny pd sekumpulan lelaki..

ustaz: antara 2 org calon isteri, yg mana satu kamu pilih. Adakah calon 1: Tidak menutup aurat tetapi sgt baik dgn ibu bapanya atau calon 2: Menutup aurat tetapi agak kasar dgn ibubapanya (tak la smpi tahap derhaka, tp x sebaik si calon 1)..

Ramai yg jawab calon 1. Sebab, ade yg brpndapat..penting hormat parents, bab aurat tu bleh didik kemudian. Ade yg rasa, jika xhormat ibubapa buang masa je pkai tudung sume,mcm2 laa yg di andaikan memihak pd calon satu sekaligus mnunjukkan mrk mahu calon yg bersopan santun (spt kate Lanun..hehe)..

namun, jwpn ustaz berbeza.."kamu lebih afdhal memilih yg calon 2"..ustaz tu bg jwpn sebab dia kata,ketaatan kpd Allah adalah yg UTAMA, kemudian kepada ibubapa. Jika punya pilihan bgtu, mngapa memilih yg taat pd manusia ttp tidak taat pd Allah? "mendahulukan Allah dlm setiap keputusan yg dibuat" kata ustaz lg..

rmai hr ni kite tgk ank2 sgt baik ngan parents, namun tidak menutup aurat. G shopping ngan mak, pegang tgn mak, tp anak pakai sluar pndek,miniskirt..? camne tu..

Ingatlah..mak ayah pn dpt saham dosa yg kite bt..terutama ank perempuan, ayah kite yg dah tua tu la dok tggung dosa kite..sian ayah..bwk dosa kite smpi ke hujung usia..smpi ke alam barzakh..isk3

Menjaga hubungan dgn Allah, pasti Allah akan bantu dan jaga hubungan kita sesama manusia..hablumminallah hablumminannas..

astaghfirullahhal'azim..

sekadar berkongsi cerita..

wallahu'alam..

LaNuNsepet said...

tq chekzu betul2 setuju :-) good job my sis...

in addition : calon no2 tu kena baiki diri dier..n pahami bahawa redha Allah terletak di bawah redha mak ayah kiter..

ckp baik2 ngan mak ayah..