22 February 2010

INFO : Vancouver 2010 Sukan Musim Sejuk, Sekilas Pandang....

Salam...

Lambatnya lanun update pasal olimpik ni, he3.. papepun janji update. Kalu kiter perasan header kat google dah bertukar jadi lain sempena dengan sukan olimpik musim sejuk, di Vancouver. Terdapat 15 acara sukan, dan 5 lagi acara untuk paralympic menjadikan semua 20 acara. Semua acara melibatkan cuaca yang sejuk dan berais so memang tak ada chance lar nak buat kat Malaysia he3. Sukan ni pun nak tamat dah pada 28 februari ni.

Nak tahu lebih lanjut ?



Laman Web Utama Vancouver 2010 : http://www.vancouver2010.com/
Maklumat Lanjut Di Wikipedia : http://en.wikipedia.org/wiki/2010_Winter_Olympics

Olimpik Musim Sejuk 2010, secara rasmi Olimpik Musim Sejuk XXI atau 21 Olimpik Musim Sejuk, adalah antarabangsa utama multlisport/pelbagai sukan diselenggarakan pada tanggal 12-28 Februari, 2010, di Vancouver, British Columbia, Kanada, dengan beberapa acara yang digelar di Resort Town, Whistler, British Columbia dan di pinggiran bandar Vancouver Richmond, Vancouver Barat dan University Endowment Lands.

Baik Olimpik dan Paralimpiade sedang diselenggarakan oleh Vancouver Organizing Committee (VANOC). Olimpik Musim Sejuk 2010 adalah Olimpik ketiga yang diselenggarakan oleh Kanada, dan yang pertama oleh wilayah British Columbia. Sebelumnya, Kanada adalah rumah bagi Olimpik Musim Panas 1976 di Montreal, Quebec dan Olimpik Musim Sejuk 1988 di Calgary, Alberta.

Mengikuti tradisi olimpik, maka Ketua kota Vancouver Sam Sullivan menerima bendera Olimpik pada upacara penutupan Sukan Olimpik Musim Sejuk 2006 di Turin, Itali. Bendera dinaikkan pada 28 Februari 2006, dalam sebuah upacara khusus, dan dipamerkan di Balai Kota Vancouver hingga upacara pembukaan Olimpik. Acara ini dibuka secara rasmi oleh Gabenor Jeneral Michaëlle Jean.

Acara yang diadakan dalam Vancouver 2010 kali ini :-

Alpine skiing
Biathlon
Bobsleigh
Cross-country skiing
Curling
Figure skating
Freestyle skiing
Ice hockey
Luge
Nordic combined
Short track speed skating
Skeleton
Ski jumping
Snowboarding
Speed skating

"curling" gosok jangan tak gosok...


Dan ade gak satu acara tu menarik semacam pun ada lanun tengok, namanyer "Curling" macam main guli pun ade, macam boling padang pun ade, siap ader tukang gosok lagi. Yang menarik nya ia bukan sekadar sekadar sukan, ia juga ada melibatkan teori sains, hmm..yeker? tengok video dibawah bagi sesiapa yang tak tau "curling" tu macam mana.


* Back To Halaman Utama *

Blog Widget by LinkWithin

0 komen disini yer..: