12 November 2010

Keindahan Ibadah Qurban Yang Kita Raikan, Islam Itu Indah..

MB Nizar menyembelih lembu qurban.
credits to pinkturtle.wordpress.com

Salam..
Petikan artikel ini Lanun "rembat" dari blog Ustaz Amin, beliau menceritakan keindahan ibadah qurban yang kita duk lakukan setiap tahun. Baru baru ni beliau kelola kan binatang untuk dijadikan qurban untuk golongan miskin di Cambodia. Mari kita ikuti tazkirah ringkas ini.

Ini hanyalah petikan, untuk baca yang penuh sila ke link ini : Ustazamin-Keindahan Islam Di Dalam Ibadah Korban sama sama kita hayati pengajran dari ibadah ini.

Ingin hubungi dan terlibat dengan ibadah qurban PA Ustaz Amin (Alia) : 0196003643

Cuba kita lihat ibadah korban. Niat ibadah korban adalah untuk mempersembahkan hasil korban kita pada Allah bagi mendapat keredhaanNya.

Setelah kita membuat sembelihan korban, daging akan kita agihkan sesama kita dan fakir miskin. Daging tidak kita letakkan di masjid atau surau hingga busuk di atas nama pengorbanan pada tuhan.

Ketika kita berada di Mekah, mungkin kita membuat sesuatu hingga kena bayar dam (denda). Dam (denda) ini berupa seekor kambing dan kita sembelih kambing ini, kemudian kita akan agihkan pada fakir miskin. Kita tidak letakkannya di Kaabah hingga busuk kerana nak persembahkan pada tuhan.

Mungkin ada antara kita lambat ganti puasa Ramadhan hingga kena bayar fidyah. Kita bayar fidyah dengan memberikan beras. Kita tidak letakkan beras di atas mimbar atau hanyutkan di sungai. Tapi beras itu kita berikan pada fikir dan miskin.

Begitu indahnya, Islam, kita mempersembahkan pengorbanan pada Allah, tapi pengagihan pada sesama manusia. Kebaikannya untuk manusia.

Benarlah firman Allah bahawa kita memang perlu membuat perhubungan dengan Allah (hablum minallah) dan perhubungan dengan manusia (hambul minannas). Jika kita tidak membuat kedua-dua hubungan ini, maka kita kaan ditimpa dengan kehinaan.

Firman Allah :-

112. Mereka diliputi kehinaan di mana saja mereka berada, kecuali jika mereka berpegang kepada tali (agama) Allah dan tali (perjanjian) dengan manusia (Surah Ali Imran).

Sesungguhnya, membuat ibadah korban, kita mempersembahkannya pada Allah, dan pengagihan manfaatnya adalah untuk manusia, begitulah indahnya Islam.

“Universiti Kehidupan Pengajian Sepanjang Hayat”

Wallahu 'alam..
Blog Widget by LinkWithin

1 komen disini yer..:

Anip™ said...

nice info~..x sabar nak rye aji..hehehe

10 Fadhilat Coca Cola, Terbaek Dari Ladang !