07 October 2009

Perlu Kah Berterus Terang Atau Sembunyikan......

Salam.....

Korang ada sembunykan sesuatu dari sesiapa? Hmm..mesti ade sesuatu yang korang sembunyikan dari orang lain. Pastinya masing2 ada alasan untuk menyembunyikan perkara tersebut dari diketahui orang yang berkaitan atau orang ramai.


Kita pernah dengar satu hadis yang berbunyi "sampaikanlah walau satu ayat" dan "berkata benar, walaupun pahit..". pahit ni ni la yang kita mahu kan? tapi hakikatnya begitulah..Kebenaran tetap kene cite gak walau pahit.

Dalam hubungan (suami isteri) isu ni memang kene kan.. Contohnya perasaan ke, masalah ke, tekanan tempat kerja ke, gangguan contonya dan sebagainya. Lanun berpendapat kita perlu berterus terang dengan pasangan masing2.. kerana dari awal perkahwinan sudah bersetuju untuk menerima diri keduanya dan berjanji menjaga keharmonian keluarga yang tercinta. Buat per nak sorok2..perkongsian pasti akan tambah bahagia kan? kalu bincang2 jalan keluar pun akan kita jumpa. dengan syarat keduanya positif dan berpegang teguh lah pada impian membentuk keluarga bahagia dan mencari redha Allah.. Bukan per risau isu nya sensitif kan. Pendam2 boleh meletup..



Kes yang berat, Mungkin korang pernah terbaca dimana pengakuan isteri/suami pernah terlanjur ? bagaimana korang rasa dalam hal ini. perlu disembunyikan atau di bincangkan bersama. Ni mesti mengundang perang yang besar. Tapi berlapang dadalah.. Yang terbaik lanun berpendapat sebagai lelaki terimalah seadanya sekiranya masih saling mencintai dan ia telah bertaubat. Perkara sudah terjadi.. Bina hidup baru.. kalu diberi pasti ia boleh jadi suami/isteri yang lebih baik. Tapi,bagi korang apa pendapat korang.. Ada yang kawan lanun berpendapat sembunyikan jar.. dan baik tak payah tahu..

Kalau dikalangan kawan-kawan baik kita. Mungkin ada seseorang yang slack, perangai yang memang tak menyenangkan. Semua tahu perangai dier tu tapi.. ada yang cakap.."tu kawan kite" n "taknak dier kecik hati lak" .Kerana ia disembunyikan ramai pula yang terseksa akibat hati kawan yang mahu dijaga.. Perlu sembunyi lagi ke? Hati terseksa nak jaga kawan tu.. Mungkin ada pulak yang cakap " peduli ape.. aku dah tak tahan,nak sound jugak dier tu!". Orang salah mesti kena tegur jugak.. Jangan seksa dirikan..? Tapi berhikmahlah dalam menegur..bercakap benar dengan berhikmah itu penyelesaian terbaik.. Cari jalan terbaik yang tidak bawa kita pada masalah baru. Jangan g serang dier pulak.

Bercakap benar dituntut dalam islam, Lanun ajak semua renung ayat ini..

Firman Allah dalam surah al-Ahzab ayat 70 dan 71: Maksudnya: "Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah, dan katakanlah perkataan yang tepat – benar (dalam segala perkara). Supaya Ia memberi taufik dengan menjayakan amal-amal kamu, dan mengampunkan dosa-dosa kamu".

Hadith Rasulullah s.a.w yg bermaksud.."Apabila Allah menghendaki seorang hambaNya mendapat kebaikan, Ia buka kunci hatinya dan menjadikan dalam hati itu rasa keyakinan dan kepercayaan yang kukuh, dan Ia menjadikan hatinya sentiasa sedar tentang liku-liku hidup yang dijalaninya dan Ia jadikan hatinya sihat sejahtera, lidahnya bercakap benar, tingkah laku, gerak geri dan perangainya lurus. Juga Ia menjadikan telinganya mendengar kebenaran dan matanya melihat hakikat kenyataan"

Jelaskan, berkata benar adalah ciri-ciri orang bertaqwa dan orang bertaqwa lah yang akan selamat didunia dan di akhirat, walau ia terseksa didunia kerana mengatakan kebenaran.. balsan di akhirat terjamin.. semoga kita dapat jadi insan yang sentiasa berkata benar dan boleh menerima kebenaran yang pahit sekalipun..

lanun : yang penting analisa kebaikan dan keburukan sesuatu perkara....Sesuatu perkara mungkin tak perlu digembargemburkan..berdiam diri kdg2 peneyelesaian terbaik...itu lanun pny pendapat. nyatakan pendapat anda pada artikel ini.??


* Back To Halaman Utama *

Blog Widget by LinkWithin

14 komen disini yer..:

zaiMi said...

dalam islam ade die ckp "antara 2 perkara yang mendatangkan keburukan pilih la yg mana lg kurg mendapat keburukannya"..

LaNuNsepet said...

to zaimi : betul tu.. tu yang kena analisa n berhikmah dlm menyatakan kebenaran..

~ein~ said...

"Israa [17]……dan sememangnya manusia itu (bertabiat) terburu-buru.."

dh jelas dlm ayat al-quran tu btau manusia ni mmg tabiat terburu2..tp, Allah kasi manusia akal yg x ada pada makhluk lain..so, kita leh pk mane baik, n mane buruknya..

n satu lg..kalau bab2 tegur menegur ni, mmg manusia pyh nk terima kebenarannye kalau die buat salah..tol x?

Ianya telah dijelaskan dlm surah al-Mukmin ayat 70..

"Atau kerana mereka mengatakan: Dia kena penyakit gila? (Sebenarnya bukan kerana sesuatu pun dari yang tersebut itu) bahkan kerana Rasul mereka datang kepada mereka membawa agama yang tetap benar dan tabiat kebanyakan mereka tidak suka kepada sebarang kebenaran."

jadi, sama2 lah kita bermuhasabah diri untuk ke arah kebaikan...

p/s: berterus trg n sembunyi tu biar bertempat n biar kena caranya..=)

dilla said...

for me.. better berterus terang.. kerana akhirnya msti akan tahu juge.. baek atau buruk.. kalu buruk kite terangkan, tp yg mendengar xdpt menerima, serahkan je pada Qada & Qadar.. Sama juge yg baek.. tp salu yang baek orang tak kan berahsie lama2.. betul x..

cma nk tnye, kalu korg.. korang rsa sesuatu rhsie tu kena khabarkan pada peringkat awal or simpan dlu smpai tibe masanya...??

kalu kite menjadi orang yg mendapat berita tu, kte harus lah memahami.. bukan senang nk bgtau sesuatu yg disembunyikan tu... wp buruk mana skalipn, cuba lah utk menerima.. wp pahit.. harus ditelan.. kerana sesungguhNya, apa yg dirancang utk kte adh yg terbaek.. huhuhu... ak pn ptt merasa begitu skang :P ekekekeke

apa-apa pun, kte berserah pada Allah smada keputusan utk bgtau atau tak itu perlu atau tak.. istikhoroh.. hehe..

-yg pndai ckp - dilla :P

LaNuNsepet said...

to ~ein~ : betul tu.. kdg2 kite mmg terburu2..takyah ckp org len..bila emosi..tindakan selalu tak tepat.. teringat ape dr fadilahkamsah ckp.. kalu saya nak berjaya sy kena dgr cakap orang..die suh ulang 3kali...

to dilla : tahniah sebab dah konvo aritu.. semoga tindakn kita bawa kebaikan pada kita dan org len.. kita hny mampu merancang tuhan yang menetukan...

kebenaran mmg pahit kdg2 kan..tapi tu la cabaran yang kita perlu hadapi...

bintangdilangit said...

salam lanun..

erm bagi hani mmg la nk trus trang..
p kalo pas trus trang ag buruk jdnya cm ne?
kn payah t..
walaupapon..
trpksa la trus trang..
bukan kebaikan tuk hari ni je p akan datang..

imtis said...

Salam lanun...

Pada pendapat ana adakalanya kita perlu berterus-terang bagi membetulkan keadaan agar ianya tidak tersimpang jauh....tetapi ada ketikanya pada keadaan tertentu kita kena juga berselindung bagi menjaga perasaan orang...

Daripada Abu Said al-Khudri r.a, Nabi s.a.w bersabda:"Janganlah sekali-kali kegerunan seseorang kepada manusia menegahnya untuk menyatakan kebenaran apabila ia mengetahuinya." -riwayat al-Tarmizi

asshafiee said...

salam memang betul post awak ni, memang semua umat Islam bertanggungjawab untuk berkata benar dan tidak boleh sembunyikan, ada hadis nabi yang mengatakan bahwa sebaik2 iman ialah orang yang mencegah dengan perkataanya dan perbuatannya, kalau selemah2 iman ialah orang mencegah dengan hatinya sahaja, kalau orang tak mencegah langsung atau menyokong ialah orang yang tidak mempunyai iman

niesz said...

niesz ade 1 rahsia yg mmg xde org pon tau..
n niesz hope rahsia ni akan tersimpan sampai bile2..

Anonymous said...

salam encik lanun.
berterus terang ni sgt penting spy tdk timbulnya salah faham dan perkara yg x diingini di kemudian hari. Bg saya , sy memg suka seorg yg berterus terang. Bila seseorang tu ada masalah, kalau dia x b'terus terang, mesti kita pun turut runsing, ape sbnrnya mslh yg
ditanggungnya. mgkin berpunca drpd kita, tp kita x sedar kalau dia x bg tahu. Jadi, kita pun tak boleh fikir jalan penyelesaian terbaik untuk org itu.
Pendek kata, berterus terang tu memang perlu & penting untuk menjaga hubungan kita dgn org lain.
jadi kalau kita ada mslh atau x puas hati dgn seseorg, cara penyelesaian terbaik ialah berterus terang dan berbincang dengan aman. bg sy, kalau mampu, bertemu & berbincanaglah dari wajah ke wajah, jika x mampu cakap berdepan, tulislah surat atau apa sahaja cara yg difikirkan rasional..gunakan ayat2 yg sopan & terbaik..

walau bagaimanapun, x dinafikan..bukan semua orang boleh berterus terang & bukan semua orang boleh menerima sesuatu dgn mudah... kita nak berterus terang terpaksa fikirkan hati orang lain..

LaNuNsepet said...

to bintangdilangit : lanun setuju ngan zaimi kat ats sekali..kena analisa dulu mana yang bawa kebaikan...

to imtis : yer imtis, untuk kebaikan bersama...

to ustazasshafiee : thanx ustaz.. berani kerana benar...

to niesz : ada rahasia? rahsia mmg takleh gtau la kan...

LanaBulu said...

Teman berpendapat begini;
mengenai suami isteri rasanya tak perlulah kita bercerita ttg hal2 yg telah lalu sekiranya tidak menceriakan suasana. Kenapa? Yakinlah bahawa -"seorang penzina akan mengahwini penzina" dan begitulah sebaliknya. Yakin akan kebaikan diri berkahwin untuk menjaga agama Allah ; tentunya Allah akan memberikan 'sekufu' buat kita. Renung /muhasabah diri..
Jaga diri..
Baiki peribadi..
Dalam persahabatan (rakan dan musuh) juga begitu : Bukan semua sahabat yg boleh terima teguran secara direct ..maka kebijasanaan perlu ada dalam berkata benar ini. Niat baik kita, sekiranya disalah aturkan bukan membaikkan keadaan tetapi bakal mengeruhkan situasi..
Lihatlah bagaimana Cucunda Nabi Al-Hassan dan Hussin menegur seorang pak cik yg tersalah berwuduk..kan..
Berkata benar tapi bijak menggunakan pendekatan yg boleh diterima..
Berkata benar bersama doa kepada Tuhan 'at the same time' adalah pendekatan yg sangat2 berkesan (pendapat teman) tapi sukar nak praktiskan..
Teman pun jugalah gitunya selalu pun..

LaNuNsepet said...

to anynomous : timekaceh.. sy selalu bersedia bincnag ngan awak... InsyaAllah kita boleh selesaikan bnyk perkara.. :-)

kdg2 mmg ader yang bleh singgung perasaan tapi ianya akan baik..jika kembali semula kepada matlamat kite..


to lana bulu : betul2, tertarik kisah hassan dn hussin tergur pakcik amik wuduk.. dier tak tegur pun cuma dier suh pakcik tu tgk bgmana hasaan hussin amik wuduk, tgk sapa yang salah antara dua cucu nabi saw ini, akhirnya pakcik tu ckp...sebenarnya pakcik yg salah...
berhikmah kan...

Anonymous said...

Tp kalau kta berterus terang pd someone yg kta suka and thn someone tu cma anggp tmn biasa,malu bh.