21 October 2009

Perlu ke Marah-Marah? Tegas Sama Ngan Garang Ke?

Salam...

Alhamdulillah.. syukur pada tuhan kite dipertemukan lagi dalam blog lanun yang baik ni.he3 Ramai orang cakap nama blog ni tak sesuai ngan namanya. Nama dah ganazz tapi isinyer benda-benda baik. Ha.. tu lar korang.. jgn ingat semua lanun jahat, ni lanun baik woo..

Bila orang cakap benda yang tak betul, korang mungkin marah kan? ape, xmarah ? sesetengah orang memang marah bila cakap benda tak betul ni. Kire dieorg ni golongan yang memang sensitif. Cakap tak buleh ulang banyak kali, sapa yang tak dengar dier panggil ke aper, mesti pastu kena sound sebab tak jawab panggilan dia. Kadang-kadang melawak kat orang boleh, n dier yang lebih tapi bila orang melawak pada dia, melenting pulak. Hmm.. guane tu?

‘Sebaik-baik anak Adam ialah mereka yang lambat marahnya dan segera pula reda apabila sudah marah, dan sejahat-jahat anak Adam ialah yang cepat marahnya dan lambat pula reda marahnya.’
(Hadis petikan Imam Ghazali dalam kitab Mauizhatul Mukmin)

Garang sama ngan tegas ker? Tak samakan.. bagi lanun tegas ni tak perlu datang bersama garang. Tegas ni satu pendirian diri yang tak boleh diubah kalu seseorang tu langgar peraturan contohnya. Amaran dan sedikit keseriesan jar perlu ditunjukkan. Taak perlu gunakan alasan tegas untuk memaki hamun sampai seseorang tu jadi down. Tak ada sapa-sapa un yang suka kena marah. Tapi tegas itu perlu apatah lagi demi kebaikan bersama. Komunikasilah dengan cara yang baik..lembut tapi tegas dalam prinsip.

Sabda Rasulullah s.a.w., ‘Mahukah kamu aku beritahukan perkara yang dengannya Allah memuliakan seseorang dan mengangkat darjat ketinggiannya ? Mereka menjawab ,’Bahkan ya Rasulullah’. Rasulullah s.a.w. bersabda, ‘Berlemah-lembutlah terhadap orang yang tidak mengetahui kamu , maafkanlah orang yang menzalimi kamu, berikanlah kepada orang yang tidak pernah memberi kepada kamu dan hubungkanlah silaturrahim dengan orang yang memutuskan silaturrahim dengan kamu.’
(Hadis Riwayat At-Tabrani dan Al-Bazzar)

Bagi yang betul-betul pemarah, dieorg ni jenis tak mahu tengok orang silap. kadang-kadang cakap waktu biasa pun macam nada marah. Ape ni? orang cakap baik-baik die marah-marah pulak. Mesti korang pernah hadapi orang-orang macam ni kan. Bila lanun berhadapan dengan orang macam ni, bengang jugak sebab kita datang cara baik lemah lembut tapi cakap ngan kite macam nak marah ja. Mungkin ngah pressure kot..fikir baik jer lar. So, Ape perasaan korang bila tiba-tiba berhadapan dengan si pemarah ni ? mau kite pun jadi panas gak kan.

Dalam sesetengah kes, ada yang garang dengan orang yang dier bleh "makan" jar. Mana orang-orang yang dier tak boleh "makan" baik pulak cakap dier. Yang gni lagi bikin panas kan. Mentang-mentang kini ni jenis baik, bukan jenis melawan sedap jer dier meninggikan suara tak tentu pasal kan.

Lanun pun kadang-kadang akui, bila kita ada banyak tekanan n masalah, kita terdedah tepengaruh dengan sifat amarah ni. Maklum la kan, tengah dok dalam pressure ni fikiran kacau ngan macam-macam perkara. Siapa yang tak tahan mungkin boleh meletop dan melenting. Semoga Allah jauhkan kita dari sifat amarah ni, orang tak suka nanti, kawan pun tak ramai nanti. Kite renung ayat ini :

Sifat marah itu daripada syaitan, dan sesungguhnya syaitan itu diciptakan daripada api. Dan api hanya dapat dipadamkan dengan air. Maka jika seseorang daripada kamu marah, hendaklah ia berwudhu.’
(Hadis Riwayat Abu Daud)

Sifat marah ni dari syaitan kan, jadi berhati-hati lah. Syaitan ni memang nak melaga-lagakan anak Adam. Kalu kiter terpengaruh dan melenting maka bersorak lah dier. Pastu dier akan bakar-bakar kiter bagi lagi hati kita panas. Cita-cita syaitan nak putuskan silaturrahim kite yang duk berbaik-baik ni. Yang paaling kita takut kita melenting pada ibu ayah kita, lanun harap semua jauhi sikap ni.. marah itu biasa tapi kawal lah ia.

‘Barangsiapa yang menahan marah, padahal dia berdaya melakukannya, dia akan diseru oleh Allah di depan khalayak ramai, sehingga dia sendiri mengatakan kepada Allah , mana satu bidadari yang dia inginkan.’
(Hadis Riwayat Al-Bukhari)





* Back To Halaman Utama *

Blog Widget by LinkWithin

10 komen disini yer..:

merah_s said...

Dulu masa aku kecik lagi, selalu kena marah dengan mak. Dia memang garang dengan anak2nya. Bila dah besar panjang gini, baru aku faham, sebenarnya dia bukan marah tapi tegas dalam mendidik anak2nya..

CoKLaT uNGu said...

marah itu dikuasai hati..
tegas itu dipandu akal..

LaNuNsepet said...

to merah : lanun dulu ms kecik.. ayah cukup garang.. takut giler..

to coklatungu : betul tu.. tegur la kalu lanun ada salahsilap k.. :-)

chendol pulut said...

dulu cikgu tadika aku slalu marah aku sbb slalu tak wat keja umah.. baru aku tau skang rupa2nyer dier tegas dalam mendidik anak2 muridnya untuk menjadi seorang yang berjaya dalam hidup.. thanx cikgu.. hehehe

Abihaiqal said...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
Marah itu sememangnya salah satu dari sifat mazmumah(terkeji)yang dilarang oleh Allah.Marah juga adalah terjadi hasil dari ketidaksempurnaan solat kita.Ini jelas sepertimana firman Allah SWT didalam surah Al-Ankabut ayat 45 yang bermaksud:"Sesungguhnya solat itu mencegah dari perbuatan yang keji dan mungkar".Oleh itu marilah kita bersama bermujahadah dan mengawal diri dari sifat marah ini.Sekian.

niesz said...

marah tu mmg patut..but kene la pd tempat nyer..niesz pling xsuke org yg suke mengamuk x tentu pasal..kadang2 org yg x bersalah pon kene..ade ke patut??

Asshafiee said...

salam lanun, Sebenarnya marah ni adalah api atau kepanasan, api ini dapat dipadamkan dengan Air atau benda-benda yang sejuk. Kesimpulannya marah ini dapat disembuhkan dengan cara beristiqfar, ambil air sembahyang, sembahyang, baca ayat al-quran dan ingat Allah, nescaya dari amalan ini dapat merubati orang yang marah kepada orang yang tenang dan rasa aman, al-quran, sembahyang dan amalan lain ialah terapi yang paling mujarap untuk melumpuhkan marah dan melumpuhkan tekanan mental atau ganguan syaitan

kulaan said...

Salam lanun..Orang kata boleh marah tapi kawal marah..orang kata lagi ada yang tak boleh kita kawal marah..pedia..kalau orang kacau bini kita...he he..kalau boleh kita kawal marah bile orang kacau bini kita..mungkin ade yang tak kena...

chekZu said...

"Hai anakku, apabila engkau ingin bersaudara dgn seseorg, buatlah dia marah sebelumnya. Jika dia
berlaku bijaksana di waktu marah, teruskanlah. Kalau tidak, jauhilah dia" ~ pesanan Lukman Al-Hakim

kdg2 marah tu tanda sayang.. :)

IxoR@ said...

Tegas dan garang...

Yang membezakan ialah nada suara...mungkin.