10 October 2009

16 Jenama Asam Masin Rosakkan Otak & Sistem Saraf

Kerajaan hari ini mengharamkan 16 jenama produk buah kering yang diimport dari China, Taiwan dan beberapa negara Asia kerana mengandungi logam plumbum melebihi paras yang dibenarkan.

Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata produk buah kering antaranya plum kering dan prun kering itu mengandungi paras plumbum yang agak tinggi iaitu antara 0.11 dan 30.3 bahagian sejuta (ppm) atau miligram (mg)/kilogram (kg).

Cuba baca lagi..mana tahu ada brand asam korang suka... hu3..





Beliau berkata paras plumbum yang ditetapkan di negara ini ialah dua bahagian sejuta ppm atau mg/kg di bawah Peraturan 38, Peraturan-Peraturan Makanan 1985, dan jika kandungan logam melebihi paras tersebut, tindakan undang-undang akan dikenakan.

"Mana-mana pihak yang terlibat, jika disabit kesalahan di bawah Seksyen 13(1), Akta Makanan 1983 boleh didenda tidak melebihi RM100,000 atau penjara selama tempoh tidak melebihi 10 tahun atau kedua-duanya," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Persidangan Pengurusan Kementerian Kesihatan 2009 di Kuala Lumpur.

Beliau berkata demikian ketika mengulas mengenai laporan US Food and Drug Administration (USFDA) menerusi laman webnya http://www.fda.gov yang bertajuk "Consumers Warned Not to Eat Certain Imported Dried Plums" pada Khamis lepas.

Liow berkata produk berkenaan adalah "The Original Chinese Candy", "Dried Plums with Pickle and Lemon", "Saladitos Con Pepino Y Limon", "Saladitos 6 Count", "Saladitos Salted Prunes", "Saladitos Chinese Candy", "Its Fruit Chinese Style Dried Prune" dan "Salted Plum Suckers".

Produk lain adalah "Salados Salted dried plums", "7 Salted Plums", "Preserved Liquariced Prune", "Preserved Plums:Preserved Salted Prunes", "Preserved Plums:Preserved Red Prunes", "Preserved Fruit Pitted Prunes", "Chan Pui Mui Preserved Plum" dan "Ka Po Preserved Plum".

Liow berkata kementerian terus memantau untuk memastikan produk berkenaan tidak terdapat dalam pasaran tempatan.

Beliau berkata kementerian juga akan meneruskan pemantauan di pintu masuk dengan meletakkan pemeriksaan Tahan Lima (Tahan, Uji dan Lepas) dalam Sistem Maklumat Keselamatan Makanan Malaysia (FoSIM) untuk semua produk yang terlibat.

Plumbum adalah bahan cemar dalam makanan yang boleh mendatangkan masalah kepada kesihatan manusia dalam jangka masa panjang akibat daripada pengumpulan bahan cemar dalam badan.

Beliau berkata kesan yang mungkin berlaku adalah gangguan kepada sistem saraf dan perkembangan otak terutamanya di kalangan kanak-kanak.

"Sehubungan itu, kementerian ingin menasihatkan pengguna supaya tidak membeli produk-produk yang terlibat, manakala penjual dinasihatkan supaya melaporkan kepada Pejabat Kesihatan Daerah (PKD) ataupun Jabatan Kesihatan Negeri (JKN) terdekat sekiranya produk berkenaan terdapat di premis mereka," katanya.

Liow berkata pengimport atau ejen yang mengimport produk terbabit diminta menghentikan pengedaran dan memaklumkan kepada PKD atau JKN berdekatan untuk tindakan seterusnya. BERNAMA

* Back To Halaman Utama *

Blog Widget by LinkWithin

9 komen disini yer..:

CoKLaT uNGu said...

emm..thanx Lanun 4 d artkel.. alhamdulillah..xpnah dgr pun nama2 asam tersebut...mksudnya x pnah makan la..hehe

LaNuNsepet said...

bagusla kalu takpenah makan... :-) asam/jeruk ni tak baik sebenarnyer brand aper pun.. dier akan kecutkan usus kiter..

supri sepian said...

hmm sebaik aku tak pernah mkn asam nih.. yg aku slalu mkn asam boi jer..

LaNuNsepet said...

Hmmm...

"Dried Plums with Pickle and Lemon"

tapi lanun macam pernah makan yg ni... nama lebih kurang..sedap..
harap2 bukan lar yg tu..hu3.. kang bahan logam dari asam tu masuk badan lanun jadi.. ironman..he3..

nauzubillah..

CoKLaT uNGu said...

ish lanun ni... xmo la kawan ngan lanun kalo jd ironman...

LaNuNsepet said...

xmau kawan ngan ironman kwn ngan hulk hijau....he3

chekZu said...

haha..kandungan plumbum ni kalo dlm materials eng ..xsilap laa..tujuannye utk rendahkan suhu bg tujuan mudahkan heat treatment, xyah la nk besorkan api utk masakkan die..tp dlm asam ni xtau la plak, maybe utk awet ke ape..apepn, benda yg elok pon kalo mkn berlebihan jgak bleh bwk mudharat..so, hati2 n jaga kesihatan~

najiahtul said...

ooo...benda nilah ibu asyik ckp dgn abg amir jek td...
dia suka sgt mkn asam...
nasib x suka mkn asam...

sustanon said...

Great work dear, I really appreciated to you on this quality work.