05 October 2009

Tension....Ape la Nasib Aku Nanti....

Salam...

Mula2 lanun nak ucapkan tahniah pada semua graduan yang grad aritu.. Mesti sume seronok dah bebas dari "alam kampus". Pastinya banyak kenangan yang korang akan ingat selamanya sepanjang belajar kat U tercinta ni, UTEM.

Kawan2 yang grad baru2 ni... Hmmm.. Brapa ramai agaknya yang dah ada kejer? Brapa ramai pulak yang menganggur lg yer? Apa pun gudluck dalam alam kerjaya pas ni k kawan2..

Hmm..kiter camne? Lanun stil kat sini meneruskan sisa sem yang tinggal. nanti sampai turn kiter lak grad kan. Sekarang ni Lanun n member2 ngah bergelut dengan assignment, test, projek akhir tahun, dan tak lama lagi Final Exam pulak.. Wah..Rasa nak habis cepat jar...

Cakap pasal habis cepat, Ramai yang fikir, habis blaja ni mudah la hidup..(lanun fikir begitu jugak) Takda dah tension, n penat macam ni.. Padahal hakikatnya alam kerjaya janjikan cabaran yang lebih besar, stress yang mungkin lebih dari yang kita alami masa study kat U. Pas ni kita sebenarnya ada cabaran baru, cabaran dalam kerjaya dan cabaran dalam bina keluarga.. Nak tak nak kita pasti akan hadapi semua tu..

Sebut pasal keje, Nak cari kerja bukan mudah cam dulu, Kebetulan pulak sekarang ekonomi masih lagi belum pulih sepenuhnya, Kita yang akan grad akan datang perlu bersedia dengan situasi ni. Persaingan lebih besar bagi kita tahun hadapan. Peluang pekerjaan tak macam dulu lagi. Anda dah ada planning lain untuk hadapi apa2 kemungkinan? Berniaga? (apa lanun nak buat?)

Dalam tekanan dan kerungsingan lanun tu, Lanun kembali memikirkan dan renung ayat ni..

“Barangsiapa bertaqwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. Dan memberinya rezeki dari arah yang tiada disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang (dikehendaki)Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.” (ath-Thalaq, 65: 2-3)

Dulu bonda lanun selalu ingatkan lanun pasal ayat 1000dinar ni.. Risau tentang pasal masa depan? runsing tentang nasib nanti? Bonda kata ni la jawapan nya pada kerisauan tu. Yang penting kita tak putus asa dalam berusaha, berdoa dan bertawakal kepada Allah, pastinya Allah akan kurniakan rezeki pada kita, Sesungguhnya Dia amatlah Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani. Jangan terkejut apa yang Allah telah takdirkan untuk kita, dan satu lagi perlu diingat, apa yang Allah takdirkan berlaku pada kita mempunyai hikmah yang tersembunyi..

Lanun : Pada diriku dan kawan2 nasihat lanun usaha yang terbaik...minta ayahanda dan bonda doakan....

Blog Widget by LinkWithin

33 komen disini yer..:

sharamli said...

tensi0n jgk.......................
esemen..pr0jek..presentati0n...test...

mana nak final lagik....

LaNuNsepet said...

to sharamli : tau takper...nasib bek ada org bagi smgt... he3

chendol-design said...

brusaha lanun~ you can do it.. hehehhe... rilex.. enjoy our study life.. sambil tu kita sama2 berdoa supaya dipermudahkan jalan pada masa yg mendatang.. InsyaAllah...

azuan said...

gud luck bro..

RdhanZ said...

Senior saya selalu pesan. Kalau sekarang (time belajar dan bujang) pun dah tak dapat kawal hidup dengan baik, tak jaga solat, mengaji pun tak, nanti dah kahwin dan kerja, komitmen lagi la berganda. Maka, berbahagialah bila sibuk time study. Itu hanya cebisan dari kesibukan akan datang.

Doakan saya juga. Saya pun tak habis belajar lagi...

LaNuNsepet said...

to chendol : thanx cendol.. kiter doa sama2.. InsyaAllah...

to Azuan : gudluck jugak bro...

to rdhanz : aa2 betul tu.. jgn ingat masalah akan selesai selepas habis stadi, pas keje ada masalah baru akan kita hadapi.. gudluck semua.. lanun doakan... semoga kt semua berjaya..

dunia n akhirat....

ikiqzana said...

betul tu bro.. kita harus berusaha dn berdoa kepada NYA.. baru la dikurnia kn rezeki pada kita.

gud luck di masa hadapan ye...

LaNuNsepet said...

to ikiqzana : terima kasih... :-) em2.. usaha yang terbaik InsyaAllah dapat yang terbaik... semoga impian kita terlaksana...

asshafiee said...

salam baguih artikel awak ni

asshafiee said...

ok je tak de masalah

intan.dayana said...

wahhh~ UTEM jugak ke?sekali lah ngn my brOther~
gudluck lah ek!

bintangdilangit said...

salam lanun..

aah tul tu..
kita sam2 abizkan sisa sem nih..
p sy lagi 3 sem..
huhu lama ag asenya..
dok kt u nih cm2 dugaan kn?
p alam pkerjaan t mmg lagi mncabar..
p nk wt cm ne kn tu lah dugaan n cabaran..
yg kita kn hadapai cz pa blaku da hikmahnya..
tul tu sal ayat seribu dinar..
kalo kita amalkan kita tahu keunikan surah tu..
so selamat beramal..

chekZu said...

syukurlah kita bz dgn menuntut ilmu..
sesungguhnya sibuk ni dpt hindarkan kita dr terjebak dgn maksiat..
semoga kita beroleh yg terbaik..
chekZu slalu doakan..terutamanya abg beta yg paling byk jasa ngan beta;lanun..
Hanya Allah je dpt balas..
mudah2an segala impian lanun tercapai..
Apepon yg terjadi..be positive, jgn bersangka buruk..
ZIS Family always support u!

Dakjaat™ said...

nak tergelak aku ko gelarkan diri ko lanun .. mwahahahahah! :p salam kenal lanun ...

niesz said...

niesz pon ade ter pk..ley ke niesz berdikari sendiri kat luar nnti lpas abis study..
hope semue nyer baik2..
n niesz dpt wat ape yg niesz inginkn selame ni..

congrate gak kat korg2 yg da grad..

LaNuNsepet said...

to asshafiee : timekaseh ustaz..

to intandayana : timekaseh gudluck jugak pd awak.. bro awak? kos aper?

to bintangdilangit : aa2..cabaran akan datang lg mncabar, jd persiapkan diri..ini baru sket dari cebisan hidup kite.. Ayat 100dinar, amal n kena yakin Allah yang berkuasa aturkan rezki kiter..

to chekzu : tenkiu3..doakan kita sama2.. takda bersangka buruk pun..tulis artikel ini untuk memotivasikan diri.. :-) mcam org kecewa plak artikel ni.. tak3.. lanun still shat alhamdulillah, ok hepi go lucky..

To dakjaat : ko nak gelak..aku pun gelak..ha3...

LaNuNsepet said...

to niesz : mesti la boleh..takda sapa yg tak boleh niesz.. Tuhan takkan bebankan kita dengan sesuatu yang kita tak boleh tampung...

Usaha yg terbaik neiesz... semangat kena kuat.. lanun doakan.. gudluck to all my blogger frenz..

imtis said...

Salam lanunsepet....

Sekuat mana godaan yang hadapi....
Sekukuh mana cubaan yang harus kita jalani...
Sebesar mana kegagalan yang kitahadapi...
Sejauh mana hari2 yang kita lalui...
Jangan pernah berhenti berharap pada pertolongan illahi...
Jangan pernah berhenti berdoa kepada Rabbi....
Kerana harapan adalah sumber kekuatan...
Kerana doa adalah pintu kebaikan & kerana doa adalah
senjata paling mujarab bagi umat Islam...

intan.dayana said...

haaa! dea kOs manufacturing rase nye.itu pOn kalO xsalah lah.nnt lah cOnfirmkan balik ngan dea.tp~ knal ke seniOrita?

CoKLaT uNGu said...

....moh keje ngan sy....nak x lanun? ade keje kosong ni.

LaNuNsepet said...

to imtis : power kata2 tu.. syukranjazilan ya akhiy... Motivasi dan sokongan dari kalian byk membantu..

to intan dayana : owh..kos adik saya tu, adik sy UTEM gak.. seniorita? alamak.tak kenal..

LaNuNsepet said...

to coklatungu : ek? kejer per tu cikcoklatungu? mesti orggaji kan...he3

zamdotcom said...

hehe..
sebagai lanun yg berjaya kerunsingan ini bukanlah satu perkara besar ^^
hidup seorang lanun mesti cekal dan tabah mengharungi dugaan hidup..
sekian berita

LaNuNsepet said...

to zamdotcom : sekian berita diterima, roger.

j-QAF SK SULAIMAN said...

Setiap hidup ada cabaran.
Nak atau ta kita terpaksa akan hadapi..
Jadi sebab itu lah kita hendaklah sentiasa berdoa kepada Allah..Ditabahkan hati..Bersabar atau segala dugaan yang bakal kita tempuhi kerana ini adalah asam garam kehidupan..

Saya dulu pun masa kat U selalu gak tension..
Tapi kita kena laluinya jugak..
Cekalkan hati..

LaNuNsepet said...

to jqaf sk sulaiman : tq cikgu..atas nasihat..

chekZu said...

saat dada terasa sempit..pohonlah padaNya utk dilapangkan..bykkan berdoa..baca Kalamullah..pergi majlis ilmu..masjid,jadikan ia rumah keduamu..pulanglah ke rumahNya saat diri merasa rindu dan jauh..

imtis said...

Salam lanunsepet...

"biar sejuta kepayahan di bahumu,,biar sejuta keperitan di dadamu... sesungguhnya itu adalah kemanisan anugerah ilahi untuk mu"

LaNuNsepet said...

Thanks semua... :-)

Keperitan pasti disusuli kemanisan jika dilalui dengan keimanan dan kesabaran...

CoKLaT uNGu said...

bukan org gaji... ade la....

LaNuNsepet said...

bukan ker... driver? he3

hans said...

thanks comment blog saya

Anonymous said...

semalam yang damai...
project manangement...