19 May 2011

Sifat Sifat Orang Yang Hidup Untuk Islam 1

Salam..
Lanun kongsikan sedikit isi usrah baru baru ini. Sifat yang pertama adalah berpegang teguh secara praktik. Maksudnya Islam yang kita anuti ini hendaklah kita ikuti dengan melakukan segala amalan yang telah Allah tetapkan. Ia bukan angan angan, ia bukan hanya di mulut atau di pena tetapi diamalkan dengan cara yang betul. Amal tanpa ilmu adalah sesat, dan Ilmu tanpa Amal hanya sia sia.

Dalam kita sebagai seorang Muslim menjadi kemurkaan Allah bila menyuruh seseorang melakukan sesuatu amalan tetapi kita melakukanya. Ini yang banyak terjadi apabila golongan atasan menasihat orang bawahnya supaya beramanah dan menjaga akhlak, sebagai contoh tetapi orang menasihati itu 2x5?? Nasihat sebegitu tidak akan berkesan.. percayalah.

Ada pulak golongan yang warak dan mempunyai ilmu yang tinggi tetapi hanyut dengan ilmu dan syok sendiri. Selain itu golongan ini menyembunyikan sebahagian dari ilmu demi kepentingan tertentu. Yang sepatutnya ilmu dipraktikkan dalam kehidupan..lain jadinya. Lanun teringat seorang Ulamak pernah berpesan bahasa, bila seseorang itu menggunakan ilmunya dijalan yang salah Allah akan tarik satu persatu ilmunya. 
Blog Widget by LinkWithin

0 komen disini yer..: