17 June 2011

Berlari Atas Air, Cabang Sukan Baru??



Salam..
Malam tadi sempat layan satu video Youtube [9juta views] ni yang bertajuk "Walk on water (Liquid Mountaineering)". Agak terkejut pada mula mula dengar tajuknya sebab dia kata Walk atau Jalan, tapi sebenarnya berlari. Mungkin perkataan berjalan tu tak sesuai dengan apa yang dieorang buat.

Prinsip Baling Batu atas air..
Sebenarnya, video ni tak menipu pun. Ia sama dengan prinsip batu yang kita baling dengan laju di permukaan air. Batu tu walaupun berat tetapi disebabkan halaju dan bentuk fizikal air menyebabkan ia melantun lantun. Itulah apa yang kumpulan liquid mountaineering ni buat.. Sains!. Sebab tu dieorang pakai kasut khas dan baju yang solid macam tu untuk kurangkan rintangan angin.

Kasut 100 water proof
Video kat atas juga adalah satu commercial ads untuk kasut kalis air HI Tec (menarik gak kasut ni). Jadi sapa nak maklumat lanjut tentang "sukan" baru nih boleh klik blog dieorang liquidmountaineering.blogspot.com dan kalau nak tahu pasal kasut tu rujuk link ni pulak www.hi-tec.com/infinity/uk/liquid-mountaineering. Ada banyak lagi video di link Lanun bagi atas ni.

Sumber asal : Carigold by Effies
Blog Widget by LinkWithin

2 komen disini yer..:

Unknown said...

huhu.... :))

aque said...

hahahaha takde keje... tapi besh juge... :)