23 August 2009

Berita baik... TIADA lagi kematian H1N1 dalam masa dua hari lepas....

Alhamdulillah......

Itu lah yang kata2 yang terlafaz dari mulut lanun selepas membaca berita di bawah...



DAN dari TheStar Online

KUALA LUMPUR: No A(H1N1) fatalities were recorded for a second consecutive day, with 310 cases discharged from hospitals as of 8am yesterday. The number of deaths due to the flu remained at 68 while 1,476 cases are being treated at 102 hospitals nationwide including three private hospitals, said Health director-general Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican in a statement yesterday.

Lanun yakin....inilah keberkatan yang Allah telah kurniakan sempena datangnya bulan umat Nabi Muhammad SAW..iaitu Bulan Ramadhan Al Mubarak.. Bulan yang penuh dengan keberkatan dan kemuliaan bagi sesiapa yang mencarinya.. Penghulu segala bulan yang didalamnya terdapat satu malam yang lebih baik dari seribu bulan...




Nabi Muhammad s.a.w. juga memperincikan kepentingan Ramadhan seperti berikut:

"Hai manusia! Telah datang kepada kamu satu bulan yang mulia, bulan rahmat... dimana bulan ini mewajibkan kamu berpuasa di siang hari dan sukarela bersolat pada malamnya. Barangsiapa yang mendekati Allah dengan melakukan segala amalan sunat di bulan ini akan menerima ganjaran seperti melakukan amalan wajib di lain hari. Ini merupakan bulan kesabaran dan kesabaran itu imbuhannya syurga. Ini juga bulan sedekah dan bulan dimana rezeki orang beriman bertambah..." (Diriwayatkan Ibn Khuzaymah).


Dengan Doa dan majlis solat hajat yang telah banyak dilakukan di merata tempat,
Allah telah memakbulkan doa2 hambanya yang berada dalam ketakutan dan kesusahan.. Sesungguhnya Allah itu Maha Mendengar dan Maha Penyayang kepada setiap rintihan hambanya.. Allah Azzawajalla tidak akan meninggalkan hambanya namun hamba2 nyalah yang sering melupakan Nya pabila berada dalam kesenangan... Benarlah Kesenangan itu ujian yang paling sukar dalam kehidupan ini..







Dalam al-Hadis rasululllah SAW bersabda :

ثلاثة حق على الله أن لا يرد لهم دعوة : الصائم حتى يفطر والمظلوم حتى ينتصر والمسافر حتى يرجع

Ertinya : Tiga yang menjadi hak Allah untuk tidak menolak doa mereka, orang berpuasa sehingga bebruka, orang yang dizalimi sehingga dibantu, dan orang bermusafir sehinggalah ia pulang" (Riwayat Al-Bazaar,

Sebuah hadis lain yang hampir sama maksudnya menyebutkan :-

ثلاثة لا ترد دعوتهم : الصائم حتى يفطر والإمام العادل ودعوة المظلوم

Ertinya : Tiga yang tidak ditolak doa mereka, orang berpuasa sehingga berbuka, pemerintah yang adil dan doa orang yang dizalimi" ( Riwayat At-Tirmizi, Ibn Majah, Ibn Hibban dan Ibn Khuzaimah ; Hadis Hasan menurut Imam At-Tirmidzi dan Ibn Hajar, sohih menurut Syeikh Ahmad Syakir)

Dalam kesyukuran kita kerana berkurangnya kes H1N1 ini.. Pastikan kita menjaga peraturan2 yang telah ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan supaya memakai topeng muka dengan cara yang betul, serta dapatkan rawatan segera sekiranya ada simptom2 H1N1 pada diri.



Sempena bulan Ramadhan yang penuh rahmat ini teruskanlah berdoa untuk diri dan seluruhnya untuk umat muslimin dan muslimat seluruh dunia supaya dijauhkan dari penyakit wabak H1N1 ini.. semoga kita sentiasa berada dalam keadaan yang sihat wal afiat supaya dapat menjalani ibadah puasa dan ibadah lain dengan tenang dan lancar...



Semoga Ramadhan ini... kita bertemu..dengan Lailatul Qadar...

Firman Allah SWT : Maksudnya : Sesungguhnya telah kami turunkan Al-Quran pada malam Lailatul Qadr. Tahukah engkau apa itu malam Lailatul Qadr? Malam lailatul Qadr itu lebih baik daripada seribu bulan. Turun pada malaikat dah ruh (Jibril) pada malam itu dengan izin Tuhan mereka untuk mengatur segala urusan. Selamatlah malam itu sehingga terbit fajar. (Surah Al-Qadr).



LANUN : Ya Allah ampunkan dosa2 ku....Dosa2 keluargaku,teman2ku,dan muslimin n muslimat....ampunkan kami....

Blog Widget by LinkWithin

5 komen disini yer..:

CoKLaT uNGu said...

alhamdulillah..!! syukurlah kehasrat Allah Yang Esa.. semoga khairu anba' akan terus kita dgr dr hari ke hari..

LaNuNsepet said...

gembira sgt... kalu tak risau ja.. demam tu mudah ja nak kena sekarang...

Harap keaddaaan akan pulih... Ramadhan satu rahmat :-)

CoKLaT uNGu said...

untuk Pengetahuan Incik lanun, Coklat ungu mendapat tahu dr seorg sahabat, katanya, sebenarnya kes kematian H1N1 ni dah lbh dr sratus, tp KKM xnak gembar gmburkan sgt tkt menakutkan rakyat..jadi, walaupun nampak kurang dah skrg ni, kita still kna mengambil tindakan berjaga2.. pakailah maks slalu..terutama balik raya..
(mask mahall la skarang..)

Anonymous said...

owh gtu... betul gaktu... untuk elak huruhara..
berhati2lah k..

LaNuNsepet said...

ada gelombang kedua nanti... Harap semua berhati2 dan ikut arahan oleh MOH ok...

Lanun doakan semua sihat wal afiat.. :-)