29 August 2009

Syurga Cinta

By ChekZu

As Salam..


Korg pernah dengar tak satu citer melayu yg agak2 baru laa..tajuknye Syurga Cinta..lakonan Awal Ashari, Heliza AF5 ngan Haziq TomTom Bak..

Bg peminat cerita2 melayu, mesti xlepaskan peluang tgk..Tp bg aku yg xminat crite ber orientasikan kejiwangan ni..kire cam last choice laa.. Di satu petang ramadhan yang tenang..
masa tu aku bru pas abis test entrepreneurship pg tu..aku pon... bukak le harta kesayangan aku..Aisyaa...

Aisyaa..ni nama laptop aku..

Ustaz aku ckp, brg2 pon ade psikologi..kasik name..syg die..insyaAllah die akan bg kerjasama yg baik ngan kite..wallahu'alam..moto aku pon ade name..

berbalik kpd citer td..lepas bkak laptop, aku pon godek2 la isinye..ternampak citer Syurga Cinta yg aku copy dr kwn..tetibe rase nk tgk ape laa agaknye moral of the story..aku pon click play..Awal2 mmg beristighfar pjgggg aku tgk citer ni..mmg truk..cara hidup org barat tul!

Then lepas si Awal tu kenal Heliza..Allah beri hidayah pd die melalui perkenalan dorg..

Alhamdulillah..menangis aku tgk..betapa indahnya bila cahaya hidayah terpancar pd hati..betapa best nye bila Islam subur dihati..betapa syahdu bila airmata yg mengalir hanya kerana taubat dan penyesalan terhadapNya..pandai Awal berlakon..Alhamdulillah..aku nk ajak korg melihat cerita ni dr perspektif positif..ade beberapa perkara dlm tu yg mmg tak sepatutnye ade..so jdkan pengajaran..tp part die menangis..part die amek wudhu'..penuh keinsafan..penuh tawadhu'..

terpanggil otak aku utk pikir.."aku pernah ke rasa mcm ni..?"teringat satu firman Allah..

"Aku cintakan 3 jenis manusia,tp Aku lebih cintakan pd 3 jenis manusia lainnya..iaitu..Aku cintakan org pemurah ttp Aku lebih cintakan orgmiskin yg pemurah, Aku cintakan org yg rendah diri ttp Aku lebih cintakan org kaya yg rendah hati..Aku cintakan org yg bertaubat tp aku lebih cinta org muda yg bertaubat.."


Sungguh beruntung org yg Allah beri hidayah pdnya..sama2 la kita berdoa dan berusaha agar memperolehi hidayah Allah..manfaatkan Ramadhan yg dtg sekali setahun ni..tahu mungkin ini Ramadhan yg terakhir buat diri..Astaghfirullahhalazim..

nak tau cerita ni g la tgk sendiri ye..

chekZu : Hidayah itu ibarat cahaya..bukalah jendela hatimu agar ia masuk menerangi ruang hatimu..
Blog Widget by LinkWithin

12 komen disini yer..:

Anonymous said...

aisya yek..haha.mcm tu kene bg name gak la nt

LaNuNsepet said...

owh ader name ek laptop chekzu.. lanun nak bg nama aper ek...

CoKLaT uNGu said...

Lanun kasi jer name laptop lanun tu.. Amin ke, Faiz ke..kan snang

LaNuNsepet said...

kang buh nama tu.. ada mis understanding....
dokleh2..

name per ek....

GABAN ok tak?

kalu gaban ni sesuai untuk laptop FTEC...he3...
saper ade laptop FTEC?he3

CoKLaT uNGu said...

hahaha..gaban dok leh.. itu hak milik abadi cik coklat

CoKLaT uNGu said...

FTec..The Future Tecnology..is mine

LaNuNsepet said...

he3... moto lanun name dier syuhada.. name glamer ADA...
laptop lanun brand MSI,name dalam IC dier.. Mohd Sameon Iskandar = MSI
he3

chekZu said...

uish..kome ni..jgn yg pelik2..buh le name yg ade value..ade maksud yg terbaik..lanun..kalo lanun nk tau..ADA tu dlu ade name gak..kwn beta yg kasik..katanye nma tu maksudnye CERGAS..Nasyad..(btui ke eja?) hehe..nma tu diberi sebab dulu ADA slalu sakit..so, panggil la die ngan nama yg cergas supaya cergas sihat slalu..insyaAllah..

CoKLaT uNGu said...

hehe.. btol cakap chekzu tu, kasi nama baik2 , kita nak dia jadi mcm mana, kasi lah nama yang memberi maksud ke arah itu...

LaNuNsepet said...

em.. macam org dulu2.. kalu anak sentiase sakit/demam... mesti diberi nama lain.. Tapi yang syoknyer.. nama yang diberi tu.. tak membawa maksud yang baik.. nama buah paling banyak.. Betul ChekZu..setuju...
Alhamdulillah ADA tu.. cergas jer skrg..bersama tuan barunya...:-)
he3..

chekZu said...

nama buah? mcm nenda kite je bunyinyek..hehe..niat org tua dulu2 baik..nak ank2 die sihat..mgkin pd masa tu diorg nmpk buah2an ni antara nikmat paling best Allah kasik..sedap manis juicy..maybe diorg niat nk ank die pon membesar dgn baik mcm buah tu..hehe
Alhamdulillah..tenkiu lanun jga ADA..

LaNuNsepet said...

aa2... bagi nama seba nak bagi "sihat" macam buah tu... he3..
kalu zaman jahiliyah dahulu.. arab bagi nama binatang pada anak2 dieorg.. Lagi teruk.. Tapi bila datang sinar Islam.. ubah semua tu..

Zaman sekarang.. bagi nama yang ada nilai popular.. hmm.. satu kerugian kalu kiter tak buh nama yang baik pada keturunan kiter.. Nama panggilan...satu doa..