18 April 2010

Ramai Lelaki Malaysia Ambil Wanita Indon Jadi Isteri?? Mengapa Lelaki Malaysia Pilih Wanita Seberang?

Salam..

Isu ni dah lepas dah beberapa hari lalu. Tapi baru teringat nak ulas. Mengikut satu rekod dari Pejabat Konsulat Jeneral Malaysia di Medan, secara purata seorang rakyat Malaysia mengahwini wanita Indonesia dari Sumatera setiap hari dalam tempoh lima bulan lalu dan 80 peratus daripada mereka mengambil isteri kedua.

Betul la sekarang ni.. memang ada satu trend sekarang yang memilih wanita asing sebagai isteri dan kebanyakan nyer mengambil sebagai isteri kedua. Tadi Lanun baca paper pasal topik ni la dan banyak la pakar akademik buat kesimpulan kenapa pilih wanita sumatera atau indon?

antara pendapat dieorang lebih kurang begini :
  1. Cantik,seksi dan tak cerewet??
  2. Wanita Indon pandai bagi layanan mesra, lemah lembut, mengikut kata dari wanita malaysia??.
  3. Berani merealisasikan fantasi impian lelaki??
Dan banyak lagilah pendapat PANAS dari yang lain, ada yang setuju, ada yang bangkang, jom ikut pengalaman PANAS, dan kajian beberapa orang kat bawah ni....

Pengarah Kajian Sosiologi Indonesia, Khairudin Harahap
Sifat penyabar terhadap suami yang pulang lewat serta layanan mesra di meja makan adalah antara kualiti dimiliki wanita Sumatera yang menyebabkan lelaki Malaysia mudah tertawan dengan mereka.

Pengarah Kajian Sosiologi Indonesia, Khairudin Harahap berkata, kebanyakan lelaki Malaysia tertarik dengan layanan yang lebih baik yang mampu diberikan oleh wanita Sumatera itu berbanding wanita Malaysia.

“Contohnya, kawan saya sendiri berkahwin dengan wanita Sumatera, isterinya tidak kisah suaminya pulang lewat malah akan diberi layanan yang sangat baik tanpa perasaan marah dan ragu-ragu walaupun ditinggalkan sehingga lewat malam.

“Selain itu, wanita Indonesia tidak akan meninggalkan suami yang makan di meja makan seorang diri, perkara itu akan berterusan walaupun mereka telah lama berkahwin. Ini merupakan adat budaya wanita Indonesia dari dahulu lagi,” katanya

Ditanya, apakah kelebihan wanita dari Sumatera sedangkan ada antara mereka tidak berpelajaran tinggi, menurut Khairuddin, mereka terkenal dengan rupa paras yang cantik.

“Saya dapati kerana kecantikan mereka itu, lelaki negara ini tidak putus-putus pergi ke Medan, Indonesia terutama hari Jumaat dan pulang pada hari minggu.

“Berdasarkan maklumat, kebanyakan mereka yang pergi ke sana untuk bermain golf tetapi kemudiannya secara tidak langsung tertawan dengan kecantikan wanita di sana,” ujar beliau

Pengarah Pusat Kokurikulum, Universiti Putra Malaysia (UPM), Prof. Madya Dr. Mohammad Shatar Sabran

Layanan mesra, lemah lembut, mengikut kata dan berani merealisasikan fantasi impian lelaki dikatakan menjadi punca yang menyebabkan ramai lelaki tempatan ‘cair’ terhadap wanita Indonesia.

Sedangkan wanita di negara ini semakin sofistikated serta terlalu sibuk memikirkan kerjaya dan masa depan sehingga terlupa memberikan tumpuan yang sepatutnya kepada suami.

Shatar berkata, perkara itu menyebabkan kaum lelaki di negara ini memilih wanita seberang kerana persepsi mereka yang masih bersifat tradisional dan konservatif dalam rumah tangga termasuk inginkan perhatian dan layanan.

“Kehendak yang tidak berpadanan ini telah menyebabkan lelaki Malaysia beralih kepada wanita seberang kerana lelaki kita masih mengharapkan dilayan dan dijaga seperti 25 tahun yang lampau. Sedangkan visi wanita kita lebih kepada kerjaya dan masa depan.

“Jadi untuk memenuhi kehendak itu maka mereka beralih kepada wanita seberang kerana mereka masih mempunyai pemikiran seperti wanita kita 25 tahun yang lalu yang menatang suami bagai minyak yang penuh,” katanya

Justeru, Shatar yang juga pensyarah Sains Kemasyarakatan menasihatkan wanita Malaysia agar tidak terlalu mengejar kerjaya sehingga meminggirkan kepentingan suami.

AWIN PJ Cari Forum
abg angkat aku kahwin indon sbbnya:
1)frust ngan malaysian women
2)less demanding 
3)bule expand business dia

CBX Cari Forum
aku tak penah kawan dgn pmpuan indon tapi ikut experience org2 lain....
1.gurl indon ni tak jual mahal sgt mcm gurl msia...mereka lebih senang didekati...walaupun yg lawa.
2.mereka lebih berterus terang, lebih friendly..dan lebih memahami lelaki..
3.maybe disebabkan diorg tak educated tinggi mcm pmpuan msia, diorg tak memilih sgt seperti nak hensem, berkerjaya tinggi, kaya.
4.keempat tentunya belanja kahwin lebih murah.

DRTINA86 Cari Forum
indon ni jgnla pcaya sgt....ada kwn aku yg pnah blaja kt indon pon ckp mmg lawa2 indon ni...tp lawa diorg xde seri mcm pompuan melayu...sbb diorg ni mostly mmg xde dara la dr skola menengah....nk kata diorg frenly..myb...@ menggedik...bab duit xyah ckpla........mmg kaki pow diorg...x mintak direct pon mcm biasa mintak cara halus...sket2 duit korg lesap....sama je prangai mcm maid2 indon ni...pastu...ramai je laki yg dtg indon kawin dgn indon jdkan 2nd wife diorg...tp wife indon diorg ni xnk berhijrah ke msia....dgn syarat...duit wajib kasi....diorg kalo mintak duit....bukan stakat diorg je korang kna tanggung...keluarga,sepupu sepapat pon kna tanggung...dahsyat...ada pngalaman aku...sorg kerabat raja kawin dgn indon...b4 kawin lpas tgk je rumah kerabat ni....tros gesa2 kawin...pastu kerabat ni peningla apsal tibe2 paksa melulu...maken kurus kerabat ni aku tgk..muka pon cekung...pastu...ade plak sepupu minah indon yg dia nk kawin tu sedap badak je mintak duit biaya tiket dia ulang alik kl-indon..mmg xtau malu diorg ni....muka mmg lawa tapi hati pnuh muslihat

FAZAMANIA Cari Forum
kawan aku kapel ngan awek indon .. lawa lak tuh...aku tanye kenapa ko carik awek indon ?.. katenye awek indon nih penyanyang lebih , kuat bagi galakan kat die utk rajin bekerja , banyak bagi nasihat ..

SHAMTRG blog syahrilkadir
Yaa benarrrr sekali pak,wanita di Sumetara seperti yang diketahui sifatnya begitu menghormati serta memanjai suami mereka.
 p/s ambe yang hampir tergoda dengan keaslian sifat mereka itu.

AWANGSULUNGMERAHMENYALA blog syahrilkadir
budak opis aku kawen dengan minah indon satu bini muda satu bini tua,dua-dua indon.bini tua lama dah dia cerai org malaysia ada kerja bagus lak tuh kerjanya.
jawap dia,bini indon aku pakaikan aku stokin tiap kali aku nak p kerja,balik kerja bukakan stokin.
dan yang paling aku melopong apabila dia bagitau bini indon dia gosok seluar dalam dia.

Lanunsepet : Ada betulnya... tapi disebalik semua tu, mungkin ada muslihat, betul x? Jodoh di tangan Allah, tapi usahalah cari yang terbaik demi masa depan, jangan berfikiran singkat. Pilihlah Made in Malaysia lar bro..

*Back To Halaman Utama *

Blog Widget by LinkWithin

25 komen disini yer..:

chekZu said...

mcm2..hakikatnya ikut landasan Islam yang Allah dan Rasul ajarkan..kepada wanita terutamanya, zmn skang pmpuan lg byk dr lelaki..so, dekatkan diri pd Allah agar dpt jodoh yg baik..Islam pn ade ajar mcm mn hidup berumah tgga, Rasulullah dan isteri2 baginda adalah cth terbaik..jadikanlah tauladan dan ikutan agar keluarga yg di bina smpi ke dlm syurga...insyaAllah...amiin

kenwooi said...

i think they listen more? men prefer that what =)

DALILA MISMAN said...

I think..its all depends to u guys..tepuk dada tanya selera...dah awek indo tu pandai pikat laki Malaysia atau sebaliknya kan...tapi kalau balik indonesia tak ke kaya n leh wat harta kat sana kan...cari kerja kat malaysia..puas kerja jadi kaya kat sana....hahaha...

eikasyaza said...

hehe..mekasih lanun2..

i ade bibik dari sana.. so far, diorang agak kasar.. yg kat part time maid pon xde yang lembut.. diorang ade kepentingan tu.. ntah la.. kalo btol sifat diorang yang sgt menghormati suami tu, xsalah kalo kita wanita turut amalkan.. yang baik dijadikan teladan yg buruk dijadikan sempadan

nuriz said...

biasa la wanita sana masih bersifat tradisional sbb negara meraka tak berapa maju cam kita, kita cni ramai wanita dah bekerjaya, mesti ada bezanya.
jodoh di tgn tuhan..

p[A]n[A]d[O]L said...

x kira wanita indon or m'sia or india or afrika,
sumanya leh wat jadi bini.

tapi kena ingat la,
kalo nak org lyn kita ngan baek,
kt pun kena ar lyn ngan baek gak.

Faheem Jr said...

hrmm..sedang fikir nak komen apa ni..belum pernah ada bibik indon,dan belum pernah suami ku terjebak dengan orang indon..boleh kira tak komen ni?

-ibu faheem

Uda said...

rasanya sebab kos belanja kahwin lebih murah .. diorang kebanyakkannya adalah susah.. kiranya perkahwinan ni satu peluang untuk menikmati hidup yang lebih baik..hehehe..lanun nak satu ker?

ashrafi said...

sebenarnya satu lagi alasan.. sebab itu salah satu cara untuk diorang mudah dapatkan jaminan tinggal /dokumen di Malaysia.

Wallahu a'lam

DALILA MISMAN said...

aku nak komen lagi ni..hahaha..dalam banyak2 orang gaji indon yang mak aku ambik,kebanyakan dorang kasar je..buat kerja rumah pun tak reti..siang ikan xreti..macam mana nak buat bini oiii...kalau pandai layan pun sebab bersebab...hahaha..baca pasal orang gaji amiza aznan lagilah wat aku tergelak

nasikputeh said...

memang aku akui la pompuan melayu nak takle pon susah..jual mahal.. bila dah dapat, nk kawen hantaran pulak mahal.. bile dah kawen sara hidup pulak mahal.. kebarangkalian utntuk kopak tu memang tinggi la utk kaum lelaki.. perempuan indon yang datang ke malaysia ni kebanyakkannya awal2 lagi dah hidup susah.. so dorang x cerewet.. senang dilayan.. pendapat aku jela.

LaNuNsepet said...

:-).. tenkiu sume sebab komen...
Lanun pun setuju pndpt org yang kate , dieorg mesra sebab ada misi lain, dieorg nak status warganegara malaysia, sebab susah nak hidup di negara dioerg.

Lanun ada tau sedikit cerita yg pmpn indon ni kdg ada yg dah kahwin, bila sampai malasyia kawin lagi ngan lelaki malaysia, kadang kahwin atas niat kepentingan lain. Takut nanti ada masalah lain, nanti keluarga n anak2 jadi mangsa.

Azam Shah said...

oh...tak pernah terlintas nak ambil org seberang..
banyak problem t.

bina badan said...

dapatkan panduan bina otot badan untuk lelaki disini

agar anda lebih tuff dan macho....

miliki badan idaman anda bermula disini....

LaNuNsepet said...

tu ler... kdg2 org pk keseronokan jer.. tak pk ape implikasi.. org msia punya ramai yg lawa2.. baik2..

eh bina badan? lanun kurus.. he3.. nak bina jugak leh?

abg liab said...

sapa kata perempuan seberang tak standard ? bini aku org sana.aku bercerai wanita sini.psl bini aku main kayu tiga.anak di tinggalkan kat aku.aku jumpa jodoh orang sana di waktu aku hampir bangkrap.angkara bekas bini aku.bini baru ni yang byk support aku di waktu susah.sanggup jaga anak aku.sampai la anak aku masuk u.pada aku tak kira org sini atau seberang.keikhlasan itu penting.

Anonymous said...

betul2,awek2 indon nie mudah untuk didekati,tidak sombong...lagi2 dorunk semua nie memang cantik :)

noridatul said...

korang tau tak minah indon ni dtg mlaysia bukan kosong tau segala ilmu dah penuh dalam dada..lagi satu pengalaman yg pernah aku tgk...mane yg maid dtg malaysia mesti dorang wat guna2 kat lelaki org sampai satu tahap melampau tau/// aku x leh baygkan !!!! kalo boleh jgn ambik maid indon dorang ni jaht nak mampus.
dan dorang suka guna cara paling kotor seperti meletakkan sesuatu kat makanan majikan dorang suh tunduk kat dia..mmg byk berlaku kat malaysia..

Anonymous said...

I really like it when folks get together and share opinions.
Great blog, keep it up!

Feel free to visit my webpage: hostgator coupon code

Anonymous said...

I do consider all the ideas you've offered for your post. They are really convincing and can definitely work. Still, the posts are too quick for starters. May you please lengthen them a little from next time? Thanks for the post.

Also visit my page: consumer reports best portable dvd players

Anonymous said...

I could not refrain from commenting. Very well written!


Also visit my web blog www.Girlsblogspot.Com

Anonymous said...

This is a topic that is near to my heart..

. Take care! Where are your contact details though?

Here is my homepage - The Truth About Abs Download

Anonymous said...

You could certainly see your skills in the article you write.
The sector hopes for even more passionate writers such
as you who aren't afraid to say how they believe. All the time follow your heart.

Check out my web blog :: dubturbo negative reviews

Anonymous said...

awek haku indon,fufff layanan kat katil superb beb...main kat atas,hisap kemut super best,terpancut berkali2,tak macam melayu macam keras kayu tak pandai buat sex,gersang giler

Anonymous said...

Indon siol