12 September 2010

Hari Raya Ketiga : 8 Tips Keselamatan Jalan Raya

Salam..

Hari ni dah masuk Hari Raya ke 3, Alhamdulillah. Macam mana hari raya korang? ada yang sakit perut? demam ke? janganlar demam k, raya ni rugi kalau demam. Sebab tu kalau pergi ziarah jagalah pemakanan jugak, lebih lebih minuman berais dan manis. 

Hari ni hari ahad, ni ada sape2 bercadang nak balik ke tempat keje dah hari ni? Atau bercadang memandu untuk ziarah saudara dan kawan kawan? Pastinya ada kan. Lanun nak ingatkan kat sini, waktu perayaan macam ni Jalan sibuk dan ramai orang terkejar kejar. Jadi Lanun berikan 8 petua untuk jaga keselamatan di jalan raya.. anda boleh mengubahnya.. ingatlah orang tersayang.

8 Petua Keselamatan Jalan Raya

  1. Rancang perjalanan anda terlebih dahulu. Jika anda letih, mengantuk, mabuk atau tidak fokus, tangguhkan perjalanan anda.
  2. Sentiasa ikut had laju yang ditentukan.
  3. Berikan isyarat dan patuhi semua peraturan keselamatan semasa menukar lorong. Periksa cermin sisi dan cermin pandangan belakang sebelum melakukan pertukaran lorong.
  4. Sentiasa patuhi peraturan jalan raya di simpang dengan berhenti apabila lampu isyarat merah atau kuning dan beri keutamaan kepada pejalan kaki.
  5. Elakkan daripada mengekori kenderaan lain pada sepanjang masa kerana ini sering menjadi punca kemalangan yang serius.
  6. Patuhi garis panduan keselamatan semasa memotong. Jangan memotong jika teragak-agak.
  7. Jangan memotong barisan atau menyalahgunakan lorong kecemasan. Ia bukan sahaja biadap tetapi membahayakan semua pengguna.
  8. Elakkan mencelah di antara kenderaan kerana ini membahayakan keselamatan anda dan orang lain.
sumber : panducermat.org.my


patuhi had laju yer kawan kawan...

Blog Widget by LinkWithin

3 komen disini yer..:

Anis izyan Abd Rahman said...

entry ini kene masukkan kat dlm surat kabar
supaye sume org bace
like3x

Anip™ said...

tips yea...
huh..kwn2..tip bergune ea..

fahmi ibrahim said...

Bukan sahaja kena baca... tapi kena amalkan jugak.