25 April 2010

Antara Blog Panadol Dan Panadol.....Mana Bahaya?

Salam...
Lanun rasa ramai yang kenal Panadol. Blogger yang bernama Panadol yang selalu terkenal dengan contest overdose, bukan dier yang overdose k he3 Jangan mare yer panadol, gurau jer. Lanun pun agak selalu jugak g ker blog dier nak amik dose trafik dan bersedekah ha3 sebab Lanun dah bookmark blog dier kat chrome nih. So Cik Panadol, jangan lupa juga yer bersedekah pada Lanun nih. he3

Actually nak citer pasal Panadol (Paracetamol). Panadol bahan dia adalah paracetamol. Bahan ini memang ada kontroversinya kerana boleh bagi side efek pada tubuh kita lebih2 lagi pada hati. Lanun rasa semua dah pernah baca pasal artikel side efek dier. Kalu saper yang tak pernah baca lagi leh sepenuhnya di bawah sekali nanti k.

Lanun ni warisi migrain dari Bonda Lanun. Alhamdulillah hanya migrain ringan tak seberat apa yang bonda Lanun alami. Pada yang alami sakit kepala mesti rajin ambil pain killer, ponstan, dan panadol nih, sebab dulu Lanun dulu pun macam tu. Lanun nak anda beralih lah pada herba yang tidak mepunyai side effect. Lanun pun dah beralih pada produk ni demi menjaga masa depan Lanun. Lanun taknak hati Lanun rosak nanti,
jadi Lanun start amik produk ni :

1. HPA IMT – Pain killer daripada HERBA.
Sesudah sekian lama masyarakat menggunakan ubat tahan sakit daripada kimia. kini HPA berjaya memperkenalkan pain killer daripada herba yang dikenali sebagai IMT. IMT bukan sahaja menghilangkan kesakitan tetapi ia merupakan anti peradangan yang kuat dan tidak meninggalkan kesan sampingan seperti ubatan yang lain.
Hari ini kita bercakap tentang side effect sesuatu ubatan kimia tetapi kita juga perlu dalam masa yang sama menyediakan pengganti kepada ubatan yang sering digunakan seisi rumah. Syukur kerana IMT ternyata memberikan kesan kelegaan sakit lebih cepat atau sama dengan ubatan kimia tetapi tanpa bahan yang boleh memberikan kesan negatif dalam jangkamasa yang panjang amin.
2. HPA Herba Tuju Angin
3. HPA Mengkudu Organik

Alhamdulillah, Bonda Lanun amalkan yang atas ni beserta Kopi Radix, beliau takda lagi menderita migrain macam dulu sehingga terlantar satu malam. Kini hanya sakit kepala ringan sahaja. InsyaAllah berkesan. Lanun just kongsi ni untuk kebaikan kita bersama. Kira promote la ni... ki3..TQ HPA... Syukur pada Allah Maha Penyembuh.

Kisah Bahaya Panadol / Paracetamol....
JANGAN AMBIL & PANADOL ACTIFAST / SOLUBLE LAGI (TERUTAMA MEREKA YANG ADA GASTRIK)
UNTUK PENGETAHUAN, ikuti sebuah kenyataan benar dari seorang yang mengalaminya…
“Suami saya bekerja sebagai Jurutera IT di sebuah hospital, di mana pihak hospital sedang menyiapkan pengkalan data untuk pesakitnya. Dia mengenali rapat doktor tersebut. Doktor memberitahu suami saya, apabila mengalami sakit kepala, mereka sendiri tidak sanggup mengambil Panadol atau Paracetamol. . Sebaliknya, mereka akan mencari ubatan herba Cina atau mencari altenatif lain.
Ini kerana Panadol adalah bertoksik kepada tubuh kita. Ia merosakkan organ hati. Menurut doktor tersebut, Panadol akan tinggal di dalam tubuh selama sekurang-kurangnya 5 tahun. Menurutnya lagi, pernah berlaku seorang pramugari menelan terlalu banyak Panadol semasa kedatangan haid kerana tugasnya perlu berdiri sepanjang masa penerbangan. Dia kini baru berumur 30-an tetapi sudah perlu menjalani rawatan buah pinggang (dialisis) setiap bulan
Seperti kata doktor tersebut, sakit kepala disebabkan ketidak-seimbangan elektron/ion di dalam sel otak. Sebagai rawatan alternatif, beliau mencadangkan membeli sebotol atau 2 botol minuman isotonik, campurkan dengan air minuman pada kadar 1:1 atau 1:2. Mudahnya, secawan isotonik dengan 2 cawan air minuman.
Saya dan suami pernah mencuba kaedah ini dan mendapati ia berkesan. Kaedah lain ialah merendam kaki ke dalam besin yang mengandungi air suam. Ia akan memberi tekanan darah menurun dari kepala anda.
Panadol adalah sejenis “painkiller”, semakin banyak anda mengambilnya, semakin lama semakin kurang kesannya kepada anda. Bererti anda perlukan dos yang lebih lagi apabila ia kurang berkesan.
Kita semua akan jatuh sakit apabila usia kita semakin meningkat. Untuk wanita, mereka akan melalui pengalaman melahirkan zuriat. Bayangkan mereka akan diberi dos yang kuat apabila terpaksa melalui proses beranak melalui pembedahan. Jika anda terlalu banyak mengambil Panadol atau Paracetamol sepanjang hidup anda, seperti mereka yang ada migrain, ia akan memberi kesan sifar terhadap kesakitan yang anda alami dan anda memerlukan ubat yang lebih kuat lagi untuk mengurangkan rasa sakit. Adakah anda sanggup diberi dadah yang kuat seperti morfin?
Hargailah kehidupan anda. Fikir sebelum mudah memasukkan ubat yang “biasa” ini ke dalam mulut anda.


*Back To Halaman Utama *
Blog Widget by LinkWithin

4 komen disini yer..:

M a W a D D a H said...

alamak..baru jer 2 hari lepas mkn panadol..lanun ni lambat sangat pos pasal panadol...hehe...ni nk marah ke lanun ni...hehe

Dee said...

kalau ada masalah buang air besar..belilah phyto fiber dari aku ye..hehehehe...kompem lega lepas tu

hans said...

sebab tu kalau boleh den taknak makan ubat
semua tu ada dadah2 merbahaya
cuma kalau terpaksa jer baru makan

soniacamili said...

adoi...xnk mkn panadol..nanti xpasal2 bnyak penyakit yg datang...