09 May 2010

Berapa Kos Untuk Lahirkan Ku dan Kos Besarkan Sampai Diriku Boleh Berdikari....Boleh Ku Bayar Cash...

Salam..
Sempena orang sibuk memperkatakan Hari Ibu ni, Lanun pun nak jugak wat satu artikel pasal insan yang istimewa sangat di hati Lanun. Tak lain dan tak bukan bonda, bersyukur sangat pada Allah masih kurniakan umur pada bonda agar dapat Lanun membahagiakan insan yang tak siapa mampu membalas jasa nya.

Senarai yang perlu direnung dan bolehkah di bayar? :
  1. Boleh ke wang / harta membalas kesusahan seorang ibu mengandung kite? cukup dengan rasa mual, hilang selera makan, pening pening, muntah, badan jadi penat gendong kita yang main membesar.
  2. Boleh ke wang / harta membalas kepayahan kesakitan semasa ibu melahirkan kite? dengan kesakitan, pening, lemah anggota badan, ada bedah, tinggal dengan luka pembedahan yang menyakitkan, tiada siapa dapat rasa melainkan seorang ibu.
  3. Boleh ke wang / harta membalas penat lelah ibu membesarkan kite? dari kecik sampai boleh berdikari. Sket sket mak, nak duit mak, nak tu nak ni mak, ada yang mak basuh pakaian, gosokkan baju, hantar k sekolah, masa kecik kena tunggu dekat tadika, panas, memasak masakan, sediakan minuman, untuk sekeluarga pulak tu? untuk berapa lama? kalau adik beradik ramai.. bayangkan kepayahan seorang ibu yang tak pernah merungut.
  4. Ibu dah boleh berputus asa dengan penatnya membesarkan semua adik beradik kita, tapi tak pernah merungut tapi tetap abadikan hidupnya untuk kite semua.. Setiap jam, setiap hari, sepanjang bulan, sepanjang tahun tanpa henti, siang dan malam,hu3 kekuatan apa yang ada pada seorang ibu? kekuatan semangat utk melihat kita berjaya.
  5. Ibu jugak lah yang bagi pujuk kita, tenteram kita bila kita menangis, bagi motivasi bila kita lemah semangat, dia jugaklah yang bagi ubat, bagi duit juga, tahukah kita ibu adalah?
Ibu adalah? Seorang pakar motivasi, pekerja yang tekun tanpa rehat dan cuti setiap hari sepanjang tahun, juga pencari rezeki untuk makan minum kita bagi ibu yang bekerja, ibu jugak pengurus yang cekap mengurus semua anak anaknya tanpa merungut dan sentiasa sabar.

rugi serugi nya seorang anak bila dier dewasa merungut macam macam pada ibu nya sendiri, die tak tahu kalau ibunya bukan seorang yang sabar dah lama ibunya takkan lahirkan dan besarkanya dengan menampung kesusahan yang amat payah. 

Sesungguhnya kita takkan terbalas jasa mak dan ayah kita.. apatah lagi membalasnya dengan kemewahan, kasih sayang ibu,  kesusahan ibu mengandung, melahir dan membesar, titik peluh ibu, takkan dapat anakanda balas. Tapi anakanda akan cuba yang terbaik. Semoga Allah SWT merahmati dan menyayangi Ibu dan Ayah seperti mana Ibu Ayah menyayangi ku sejak kecil hingga kini....

Inspirasi ku, mak dan ayah... anakanda takkan terbalas jasa kalian... 

Blog Widget by LinkWithin

8 komen disini yer..:

sarah shafie said...

uwaaa..rindu kat mak aku..

TUKANG KATA said...

:((

moga kasih kita pada ibu sentiasa bertambah bukan berkurang..i.Allah

Uda said...

sesungguhnya syurga itu dibawah tapak kaki ibu..

DALILA MISMAN said...

baru balik dari jumpa mak aku..huhuhu
Datin wanabe rushizah basir..ngeh ngeh

✿ y.a.n.i.e budak G.E.B.U ✿ said...

semlm baru lepas cakap dengan mak...wish samat ari ibu......daku rindu....T_T

sweeTSour said...

Pengorbanan ibu tidak mungkin terbalas walaupun seumur hidup kita berbakti padanya...

LaNuNsepet said...

hu3... sayang omak ako...

S.I.T.I said...

hargai ibu anda selagi hayat dikandung badan..lalala~