18 June 2010

Jumaat : 20 Sifat Allah Yang Wajib Kita Ketahui, Lagu dan Maksud.


Salam..
Untuk penerangan yang lebih mendalam untuk setiap satu daripada 20 sifat Allah SWT, Lanun syorkan korang klik kat sini [www.ipislam.edu.my/] untuk lebih mantap dan faham sila rujuk dab baca yang link ni pulak [www.al-azim.com]

Lanun harap perkongsian hari ni akan bagi mengukuhkan balik pemahaman kita dalam sifat 20 Allah yang wajib kita ketahui, tak kenal maka tak cinta.


Lanun ajak Jom kita dengar lagu nasyid sifat 20 sambil tengok senarai sifat sifat dibawah.

BIL
SIFAT 20 ALLAH YANG WAJIB KITA KETAHUI
1
WUJUD     (ada)
2
QIDAM     (sedia)
3
BAQA      (kekal)
4
MUKHALAFATUHU LILHAWADIS (tidak sama dengan yang baharu)
5
QIYAMUHUU BINAFSIHI (Berdiri dengan dirinya sendiri)
6
WAHHDAANIYAH (Esa)
7
AL_ QUDRAH (Kuasa)
8
IRADAH   (Menentukan)
9
ILMU       (Mengetahui)
10
HAYAT (Hidup)
11
SAMA '    (Mendengar)
12
BASAR    (Melihat)
13
KALAM   (Berkata-kata)
14
KAUNUHU QOODIRAN    (Allah tetap selalau dalam keadaan Berkuasa  )
15
KAUNUHU MURIIDUN    (Allah tetap dalam keadaan Menghendaki)
16
KAUNUHU AALIMAN   (Allah tetap dalam keadaan Mengetahui)
17
KAUNUHU HAYUUN       Allah tetap dalam keadaan Hidup)
18
KAUNUHU SAMI'AN     (Allah tetap dalam keadaan Mendengar)
19
KAUNUHU BASHIRAN               (Allah tetap dalam keadaan Melihat)
20
KAUNUHU MUTAKALLIMaN  (Allah tetap dalam keadaan Berkata-kata)
Nota Kaki : Kalau ada kesalahan ejaan atau apa2 maafkan Lanun.. harap kalau ada tegur terus di ruang komen TQ :-)
Blog Widget by LinkWithin

8 komen disini yer..:

ice♥ice said...

nice :)
xkenal maka x cinta :)

niesz said...

thanx ye sbb ingt kan niesz.. :)

LaNuNsepet said...

to ice

:-)

LaNuNsepet said...

to niesz

same2 niesz :-)

ibuintan said...

masa bebudak dulu hafal nama2 sifat 20 ni, dah tuo ni ingatan makin kurang....hafal ilang-ilang timbul je

zulkbo said...

salam..
sesuai buat
kanak-kanak ni
orang tua pun apa
salahnya kalau terlupa
he he he..moh belajo
sekali..

Anonymous said...

Terima kasih, banyak membantu saya (:

nurulhuda alias said...

terang, jelas & lagi bersuluh :)