11 June 2010

Amalan Sunat di Hari Jumaat Untuk Lelaki...


Amalan sunat dilakukan di hari Jumaat :
  1. Mandi sunat hari jumaat paling afdhal sebelum berangkat ke masjid.
  2. Memakai pakaian bersih, kemas dan baik.
  3. Memakai bau bauan
  4. Mengerat kuku mengandam misai dan janggut
  5. Bersegera ke masjid dengan tujuan mendapatkan saf depan dan iktikaf
  6. Perbanyakkan istighfar ( Hari jumaat terdapat satu waktu yang sangat mustajab )
  7. Beri perhatian pada khutbah ( Jangan tidur apatah lagi bersembang! )
  8. Tidak segera tinggalkan masjid ( zikir dan solat sunat )
Untuk si perempuan?

Indahnyer bila si isteri atau anak perempuan kita sendiri, tolong persiapkan kita sebelum pergi sembahyang jumaat, tolong gosok baju kita, tolong potong kuku kita, sediakan makanan n hmmm aper lagi ek khas untuk suami / ayah korang pada hari jumaat. Yang ni kakak kakak, makcik makcik he3 mesti kena buat tau. 
Blog Widget by LinkWithin

8 komen disini yer..:

☺[ai][sUmi]☺Chan said...

gud one.. marilah kita amalkannye..

suhaisweet said...

u got nice n3..peep my latest here Check it Out!

LaNuNsepet said...

to aisumi
to suhai sweet

yer same2 kt amalkan...

@mirul said...

entry yg bagos, brsame2 amalknnye...

Milofloat said...

nt lanun wat n3 sunat mlm jumaat lak k..hahahaha

Mijie said...

a'ah..btol2..tp yg mndi sebelum berangkat ke masjid 2 ssh skit coz dri tmpt keje kan..ssh skit nk mnd..hehe

LaNuNsepet said...

tu la kan..
kan elok kalu jumaat cuti.. mudah..
org pun leh kosentret kat hari jumaat.

Mijie said...

a'ah..npe lah x tiru tganu, klntan n kedah..cuti ari jumaat..mijie mula2 dtg keje sini rase plik skit coz keje ari jumaat kan..huhu